Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Astore z myślą o bezpieczeństwie

Lotnictwo cywilne, 26 kwietnia 2013

Włoski Tecnam, wzorem lat ubiegłych, wykorzystał wystawę we Friedrichshafen do zaprezentowania najnowszej konstrukcji. W tym roku jest to dwumiejscowy dolnopłat kategorii LSA Tecnam Astrore.

Premierowa prezentacja samolotu Tecnam Astore, która miała miejsce na wystawie lotniczej Aero 2013 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Wprowadzenie w USA kategorii Light Sport Aircraft (LSA) spowodowało, że na rynku pojawiło się bardzo wielu producentów i wiele nowych konstrukcji, które miały zdobyć nowy, amerykański rynek. Dziś sytuacja w segmencie samolotów LSA uspokoiła się, m. in. z powodu kryzysu finansowego. Do dziś pojawia się jednak w tej kategorii wiele nowych konstrukcji – większość z nich wykonana w technologii kompozytowej. Wśród dużej liczby podobnych do siebie konstrukcji wyróżnia się Tecnam Astore. Samolot ma bowiem konstrukcję metalową, wykonaną ze stopów aluminium, w której specjalizuje się włoska wytwórnia.

Astore ma układ dolnopłata z dwumiejscową kabiną mieszczącą dwa fotele w układzie obok siebie. Producent daje klientom możliwość wyboru jednostki napędowej. Do dyspozycji są silniki Rotax 912 ULS2, najnowsza konstrukcja – 912iS, oraz najmocniejszy w ofercie model 914. Do dyspozycji są więc napędy o mocy w przedziale od 98 do 115 KM (72 do 84 kW). Samolot w najmocniejszej wersji rozwija prędkość przelotową (dla 75% mocy max.) 287 km/h na wysokości 2000 m. Prędkość przeciągnięcia przy wypuszczonych klapach wynosi 70 km/h.

Producent oferuje Astore w kilku wersjach wyposażenia, począwszy od spartańskiego modelu z podstawowymi przyrządami mechanicznymi, uzupełnionymi o jeden wyświetlacz ciekłokrystaliczny, po wersję z pełnym glass cockpitem, składającym się z trzech monitorów ciekłokrystalicznych o przekątnej ekranu 10 cali.

Jednak to nie osiągi ani awionika czynią Tecnama Astopre interesującym. Warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, jakie ma zapewnić płatowiec nowego samolotu. Włoscy inżynierowie zaprojektowali konstrukcję kadłuba tak, by między dolną powierzchnią kadłuba i podłogą kabiny wygospodarować przestrzeń o wysokości 200 mm. Dzięki temu powstała strefa zgniotu, która ma pochłaniać energię twardego lądowania. Samolot ma wprawdzie podwozie stałe ze sprężystymi goleniami podwozia głównego, jednak dodatkowa możliwość pochłaniania energii ze zderzenia z ziemią, obok łamania goleni podwozia, stanowi istotny element podniesienia bezpieczeństwa załogi. Również silnik samolotu odsunięto nieco do przodu, aby zapewnić przestrzeń między przedziałem silnika i nogami pilotów aby zapewnić konstrukcji przedniej części kadłuba możliwość pochłonięcia energii przy zderzeniu czołowym z przeszkodą. Dbałość o bezpieczeństwo załogi może więc być największą zaletą, która wyróżni Tecnama Astore spośród dziesiątków podobnych konstrukcji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.