Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IDEF 2013: Nowości Otokara

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 maja 2013

Otokar zaprezentował na swoim stoisku liczne nowe pojazdy, m.in. prototyp czołgu Altay, bojowy wóz piechoty Tulpar, wozy opancerzone Ural i Cobra II, jak też trzy wieżowe systemy uzbrojenia – UCOK, BASOK i BOZOK.

Debiutująca w Stambule uniwersalna platforma gąsienicowa Tulpar (uskrzydlony, choć nielatający koń z mitologii tureckiej) w odmianie bojowego wozu piechoty uzbrojonego w zsmu z 30-mm armatą

W 2013 Otokar obchodził 50-rocznicę działalności. W 1966 pojawiły się w jego ofercie pierwsze pojazdy dla służb mundurowych, w 1983 opancerzone bankowozy, zaś od 1987 konstrukcje dla wojska.

W marcu 2007 rozpoczął się program nowego czołgu podstawowego pod kryptonimem Altay (Ałtaj – od nazwy góry i jednocześnie nazwiska dowódcy korpusu kawalerii z czasu tureckiej wojny o niepodległość). W styczniu 2009 głównym integratorem stał się Otokar. Obecnie istnieją dwa wozy badawcze – do testów trakcji – MTR i uzbrojenia – FTR, które mają zostać uzupełnione przez trzeci do testów opancerzenia – ATR. Następnie ma się pojawić pierwszy prototyp. MTR do tej pory przejechał już 3,5 tys. km, a w Stambule wystawiono FTR, którego testy rozpoczęły się w grudniu 2012. W kwietniu 2013 czołg zaliczył jeden z ważniejszych prób sprawdzających zaawansowanie projektu, zaś koniec badań przewidywany jest na grudzień 2014.

Wnętrze Tulpara, mieszczące 9 żołnierzy desantu i 3-osobową załogę (dowódca, kierowca i celowniczy)

Altay to czołg z czteroosobową załogą, uzbrojony w 120-mm armatę z lufą długości 55 kalibrów, napędzany 12-cylindrowym silnikiem MTU MT 883 Ka 501. Za kilka miesięcy rząd ma podpisać kontrakt na dostawę wozów serii próbnej, które trafią do armii w 2015. Pierwsze seryjne czołgi mają zejść z linii montażowej w 2016. Obecne plany zakładają zakup 250 wozów Altay.

5 lat temu, równolegle z rozwojem czołgu podstawowego, Otokar na własną rękę rozpoczął prace nad nową, modułową platformą gąsienicową o masie od 25 do 42 t. Na tegorocznych targach IDEF zadebiutował wóz Tulpar (bardzo szybki, uskrzydlony koń z tureckiej mitologii, choć nie latający). Na razie istnieje jeden prototyp, pokazywany właśnie w Stambule.

Potencjalne konfiguracje wozu Tulpar

Tulpar napędzany jest 8-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Scania DI 16 Turbo o pojemności 15,7 l i mocy 810 KM. Wóz ma 32-biegową skrzynię mechaniczną. Maksymalna masa może sięgnąć do 45 t, dzięki zawieszeniu na wałkach skrętnych. Pojazd pokazywany w Stambule mierzył 7230 mm, miał szerokość 3400 mm i wysokość 2676 mm. Prędkość maksymalna – 70 km/h, zasięg – 600 km. Masa całkowita – 32 t, może dla prezentowanego wariantu wzrosnąć do 42 t. Tulpar będzie do końca 2013 poddawany badaniom zakładowym, bardzo podobnych do testów, jakim poddawany ma być czołg Altay. Polskie delegacje wojskowe miały już okazję zapoznać się z prototypem.

Pojazd badawczy do testów uzbrojenia Altay FTR, pokazywany w Stambule. Jeden z przedprototypów przyszłego tureckiego czołgu podstawowego

Na IDEF Tulpar był uzbrojony w wieżę bezzałogową Mizrak 30 z 30-mm armatą. Zapas amunicji do armaty to 200 nabojów i kolejne 200 przewożone w przedniej części, za silnikiem. Ładowanie wieży odbywa się spod pancerza. Ponadto zapas amunicji kal. 7,62 mm dla sprzężonego karabinu maszynowego wynosi 400 nabojów, a w środku znajduje się dodatkowe 4000 sztuk amunicji 7,62 mm x 51. Produkcja seryjna może rozpocząć się od 2015. Wóz mieści 9-osobowy desant, załoga to kierowca, dowódca oraz celowniczy.

Nowy wóz opancerzony Cobra II. Pojazd jest znacznie większy, niż jego poprzednik. Nie jest też oparty na podzespołach HMMWV

W Stambule pokazano też nową odmianę sztandarowego wozu opancerzonego Otokar – Cobra. Warto przypomnieć, że do tej pory wyeksportowano ich 1434 do 15 państw, a same tureckie wojsko i służby zamówiły ich 1019. Na podstawie doświadczeń zebranych z eksploatacji, opracowano nowy, większy model Cobra II.

Najnowszy pojazd opancerzony w ofercie Otokar – Ural. Mieści do 9 osób (w tym kierowcę) w konfiguracji 5-drzwiowej. Wóz uzbrojony w nowy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia BASOK z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Pojazd ten będzie uzupełniał mniejszy wóz opancerzony Ural o masie 6122 kg przeznaczony głównie dla służb policyjnych i paramilitarnych. W środku mieści się 8 osób, pojazd napędzany jest 4-cylindrowym, 3,2-litrowym, silnikiem wysokoprężnym o mocy 185 KM. Prędkość maksymalna to 110 km/h, zasięg – 600 km przy 98-litrowym zbiorniku paliwa. Wymiary: 5330 x 2200 x 2190 mm.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.