US Navy poinformowała o rekordzie długotrwałości lotu bsl Ion Tiger zasilanego ciekłym paliwem wodorowym. Rekordowy lot trwał ponad 48 h.
Bsl zasilane konwencjonalnymi paliwami węglowodorowymi z trudem utrzymują się w powietrzu przez ponad 24 godziny. Tymczasem ten parametr jest bardzo istotny w przypadku wykonywania lotów patrolowych. Innym problemem jest łatwość wykrycia i hałaśliwość silników tłokowych i turbinowych. Pod tym względem przewyższają je silniki elektryczne.
I właśnie silnikiem elektrycznym zasilany jest eksperymentalny bsl budowany na zlecenie US Navy przez Tactical Electronic Warfare and Chemistry Divisions Naval Research Laboratory (NRL) – Ion Tiger. Ponieważ akumulowanie dużych ilości energii elektrycznej w ogniwach chemicznych jest trudne, do zasilania eksperymentalnego bsl wykorzystano wodorowe ogniwa paliwowe. W pierwotnej wersji Ion Tiger, ze zbiornikiem wodoru pod ciśnieniem 34,5 MPa, w 2009 utrzymał się w powietrzu przez 26 godzin i 2 minuty. W zmodernizowanej wersji gęstość wodoru została zwiększona 3-krotnie. Umożliwiło to zwiększenie długotrwałości lotu do 48 h i 1 minuty. Rekord został pobity między 16 a 18 kwietnia.
Przedstawiciele NRL twierdzą, że ich rozwiązanie ma dodatkową zaletę. Odkąd opanowano względnie łatwy sposób uzyskiwania wodoru z wody, łatwiej jest pokonać problemy logistyczne z dostarczaniem nietypowego paliwa. Do elektrolizy może być wykorzystywana energia z ogniw słonecznych lub elektrowni wiatrowych.
Najdłużej w powietrzu utrzymują się jednak bsl zasilane ogniwami słonecznymi lub z wykorzystaniem promieniowania laserowego. Rekord należy do brytyjskiego QinetiQ Zephyr. W lipcu 2010 na poligonie US Army Yuma Proving Ground w Arizonie latał on przez ponad 14 dni (Zephyr wylądował, 2010-07-25).