Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rekord wodorowego bsl

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 12 maja 2013

US Navy poinformowała o rekordzie długotrwałości lotu bsl Ion Tiger zasilanego ciekłym paliwem wodorowym. Rekordowy lot trwał ponad 48 h.

Ion Tiger kończy rekordowy lot, 18 kwietnia 2013 / Zdjęcie: NRL

Bsl zasilane konwencjonalnymi paliwami węglowodorowymi z trudem utrzymują się w powietrzu przez ponad 24 godziny. Tymczasem ten parametr jest bardzo istotny w przypadku wykonywania lotów patrolowych. Innym problemem jest łatwość wykrycia i hałaśliwość silników tłokowych i turbinowych. Pod tym względem przewyższają je silniki elektryczne.

I właśnie silnikiem elektrycznym zasilany jest eksperymentalny bsl budowany na zlecenie US Navy przez Tactical Electronic Warfare and Chemistry Divisions Naval Research Laboratory (NRL) – Ion Tiger. Ponieważ akumulowanie dużych ilości energii elektrycznej w ogniwach chemicznych jest trudne, do zasilania eksperymentalnego bsl wykorzystano wodorowe ogniwa paliwowe. W pierwotnej wersji Ion Tiger, ze zbiornikiem wodoru pod ciśnieniem 34,5 MPa, w 2009 utrzymał się w powietrzu przez 26 godzin i 2 minuty. W zmodernizowanej wersji gęstość wodoru została zwiększona 3-krotnie. Umożliwiło to zwiększenie długotrwałości lotu do 48 h i 1 minuty. Rekord został pobity między 16 a 18 kwietnia.

Silnik Ion Tigera jest zasilany małymi 550-W ogniwami paliwowymi, Masa startowa bsl wynosi 17 kg, a zapas wodoru ok. 4 kg / Zdjęcie: NRL

Przedstawiciele NRL twierdzą, że ich rozwiązanie ma dodatkową zaletę. Odkąd opanowano względnie łatwy sposób uzyskiwania wodoru z wody, łatwiej jest pokonać problemy logistyczne z dostarczaniem nietypowego paliwa. Do elektrolizy może być wykorzystywana energia z ogniw słonecznych lub elektrowni wiatrowych.

Najdłużej w powietrzu utrzymują się jednak bsl zasilane ogniwami słonecznymi lub z wykorzystaniem promieniowania laserowego. Rekord należy do brytyjskiego QinetiQ Zephyr. W lipcu 2010 na poligonie US Army Yuma Proving Ground w Arizonie latał on przez ponad 14 dni (Zephyr wylądował, 2010-07-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.