Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Powrót Rosomaków z Afganistanu

Wojska lądowe, 14 maja 2013

Na początku maja do Polski przybył pierwszy morski transport sprzętu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie.

Powracające do kraju KTO Rosomak, po prawie sześciu latach afgańskich doświadczeń okazały się najlepszymi pojazdami na tamte warunki. Ich właściwości bojowe, trakcyjne i przeciwminowe są doceniane przez polskich żołnierzy jak również chwalone przez naszych sojuszników

Kilkadziesiąt Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak, które jeszcze niedawno służyły polskim żołnierzom w Afganistanie przybyło do portu w Gdyni na pokładzie samochodowca Asian Breeze. Rosomaki wypłynęły z portu Salalah w Omanie na początku kwietnia i w drodze do Gdyni przebyły 6500 mil morskich.

Pojazdy musiały zostać specjalnie przygotowane do transportu, począwszy od dokładnego mycia, poprzez demontaż uzbrojenia i urządzeń łączności, a skończywszy na ich dezynfekcji. Jest to największe do tej pory przegrupowanie sprzętu powracającego z Afganistanu do kraju.

Transport Rosomaków do Polski odbywał się na podstawie Umowy Nabycia i Usług Wzajemnych (Acquisition and Cross-Servicing Agreement – ACSA) zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej RP i Departamentem Obrony USA. Całość przedsięwzięć związanych z przemieszczeniem koordynowało Centrum Wsparcia Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych (DO SZ).

W perspektywie zakończenia misji ISAF, w DO SZ już prawie rok temu zapoczątkowano prace mające na celu przemieszczenie wyposażenia PKW Afganistan do kraju. Przedsięwzięcie to zostało podzielone na trzy etapy. Zaplanowano, że najwięcej sprzętu powróci do kraju w etapie zasadniczym, tj. pomiędzy lipcem 2013, a kwietniem 2014.

Plan przemieszczenia przewiduje podział wyposażenia naszych żołnierzy w Afganistanie na trzy kategorie. Pierwszą – priorytetową grupę stanowi sprzęt nowoczesny, ważny dla naszej obronności, który po wycofaniu z Afganistanu trafi do jednostek wojskowych w kraju, będzie to stanowiło ok. 65% wyposażenia kontyngentu.

Transportery budzą respekt talibów, którzy w początkowej fazie polskiej misji w Afganistanie nazywali je zielonymi diabłami. Rosomaki wielokrotnie udowadniały swoją wartość skutecznie chroniąc naszych żołnierzy przed ogniem przeciwnika lub wybuchami min-pułapek / Zdjęcia: DO SZ

Druga grupa, to sprzęt przeznaczony do zużycia w ramach bieżącego funkcjonowania PKW oraz do utylizacji w rejonie działań. Utylizacja ta będzie przeprowadzona na mocy porozumienia pomiędzy MON a Departamentem Obrony USA. Do tej grupy należał będzie sprzęt wyeksploatowany, którego koszty remontu przekroczyłyby koszty transportu. DO SZ planuje, że będzie to ok. 21% wyposażenia kontyngentu.

Do trzeciej grupy zaliczono mienie, które na mocy decyzji MON zostanie przekazane organizacjom pomocowym oraz władzom lokalnym Afganistanu, na cele charytatywne (m.in. sprzęt kwaterunkowy, kulturalno – oświatowy, sportowy), łącznie o masie ok. 750 t i wartości ok. 11 mln zł. Będzie ono stanowiło ok. 14% wyposażenia kontyngentu.

Pojazdy, które wróciły do kraju trafią teraz do batalionu remontowego, gdzie przejdą przegląd i obsługę. Następnie zostaną przekazane użytkownikom zgodnie z decyzją gestorów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.