Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezzałogowy Jetstream w brytyjskiej przestrzeni powietrznej

Lotnictwo cywilne, 15 maja 2013

Konsorcjum BAE Systems poinformowało, że w kwietniu pasażerski turbośmigłowy Jetstream, specjalnie zaadaptowany do wykonywania lotów jako bsl, wykonał lot w kontrolowanej przestrzeni powietrznej W. Brytanii.

Jetstream użyty podczas próbnego przelotu jako bezzałogowiec / Zdjęcie: BAE Systems

Pionierski lot odbył się w kwietniu br. Jego trasa, długości 925 km, wiodła z Warton w hrabstwie Lancashire do Inverness w Szkocji.

W trakcie lotu Jetstream był sterowany przez pilota znajdującego się na ziemi, a także nadzorowany przez kontrolerów ruchu lotniczego z brytyjskiej NATS (National Air Traffic Control Services). Na jego pokładzie zabudowano różnorodne czujniki i układy. Przedstawiciele NATS zapewnili, że podczas próby nie naruszono w żaden sposób bezpieczeństwa innych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Lot wykonano w ramach prób technologii pozwalających na wykonywanie bezpiecznych i regularnych lotów w przestrzeni powietrznej Wielkiej Brytanii. Jest to jeden z elementów zapoczątkowanego w 2006 programu ASTRAEA (Autonomous Systems Technology Related Airborne Evaluation & Assessment) o wartości 62 mln GBP. Zaangażowanych w nim jest ponad 100 przedsiębiorstw placówek naukowych badawczych, w tym m.in. AOS, BAE Systems, Cassidian, Cobham, Qinetiq, Rolls-Royce, Thales i rząd W. Brytanii.

Schemat łączności i sterowania lotem bezzałogowego Jetstreama / Rysunek: BAE Systems

Prace prowadzone w ramach programu ASTRAEA skupiają się na technologiach, systemach, urządzeniach, procedurach i przepisach, które umożliwią autonomicznym bezzałogowym statkom latającym bezpieczne i regularne operowanie w przestrzeni powietrznej W. Brytanii.

Inne technologie badane w ramach ASTRAEA to zdolność do koordynowania działań dwóch bezzałogowców podczas misji poszukiwawczo-ratowniczej przez jednego operatora, zespół specjalnie wyposażonych pojazdów, odwzorowujących sieć łączności kodowanej podczas jazdy w górach Walii, automatyczne pobieranie paliwa w locie przez bsl oraz przekształcenie stanowiska do prób silników w inteligentne urządzenie demonstrujące całkowicie autonomiczne działanie silnika i instalacji elektrycznej bezzałogowca, począwszy od rozruchu aż po wyłączenie po locie, w tym także samosprawdzenie.

Kluczowym elementem programu było opracowanie zdolności wykrywania i unikania innych statków powietrznych oraz zachowanie odpowiedniej separacji w przestrzeni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.