W Warszawie odbyła się VI Konferencja Naukowo-Przemysłowa. Minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak zaapelował do naukowców, by aktywniej włączyli się w programy modernizacji technicznej sił zbrojnych.
Tegoroczna konferencja poświęcona była Badaniom naukowym w obszarze techniki i technologii obronnych. Konferencję zorganizował Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego.
Minister Tomasz Siemoniak zaapelował do przedstawicieli cywilnych ośrodków akademickich, aby aktywniej włączyli się w programy modernizacji sił zbrojnych. Obecnie najwięcej prac modernizacyjnych powstaje w oparciu o potencjał naukowy Wojskowej Akademii Technicznej.
Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), prof. Krzysztof Kurzydłowski zwrócił uwagę na mały, zaledwie 5-% udział nakładów własnych ośrodków naukowych. W tej sytuacji środki przekazywane przez NCBiR nie są w stanie zagwarantować szybkiej realizacji projektów badawczych. Według prof. Kurzydłowskiego, w tym roku do dyspozycji jest ponad 1,5 mld zł.
Podczas konferencji wręczono nagrody w konkursie na najlepszą pracę naukowo badawczą z dziedziny obronności. Wyróżnienia otrzymały trzy konsorcja naukowo-przemysłowe. WAT i PSO Maskpol zostały nagrodzone za demonstrator technologii termodynamicznego oczyszczania powietrza z niebezpiecznych związków chemicznych i biologicznych. System, w odróżnieniu od układów filtrujących, niszczy toksyny przy pomocy wysokiej temperatury i aktywnych termokatalitycznie taśm Ni3Al, eliminując także problem magazynowania i unieszkodliwiania zużytych filtrów. Można go stosować w wozach bojowych, schronach i szpitalach. Drugą nagrodę otrzymało konsorcjum WAT-Nitroerg Bieruń za opracowanie inicjujących materiałów wybuchowych o zmniejszonej toksyczności, bardziej bezpiecznych w produkcji i użytkowaniu, których eksplozję można wywoływać zarówno uderzeniem iglicy, jak i impulsem lasera. Z kolei WB Electronics i WAT otrzymały nagrodę za opracowanie systemu zdalnego sterowania bezzałogowymi pojazdami naziemnymi. Poprzez odpowiedni dobór częstotliwości i ukształtowanie sygnału uzyskano efekt wzmocnienia fali odbijającej się od pofałdowanego terenu, który w przeciwnym razie mógłby spowodować przerwy w łączności z pojazdem.