Na uniwersytecie stanowym Ohio grupa studentów przeprowadziła pierwsze testy modelu samolotu Wright Flyer III w cyfrowym tunelu aerodynamicznym. Stalowy model ma być elementem pomnika pionierów awiacji.
Prawdziwy Wright Flyer III, który odbył pierwszy na świecie długi i kontrolowany lot w październiku 1905, miał rozpiętość skrzydeł 12,3 m i maksymalną masę startową 323 kg. Obecnie trwają przygotowania do wzniesienia pomnika, którego głównym elementem będzie model tego samolotu. Ma być on jednak monstrualny. Aktualny projekt przewiduje, że podstawa pomnika będzie miała prawie 76 m wysokości, zaś rozpiętość skrzydeł modelu wyniesie aż 43,6 m.
Co więcej, nowy Wright Flyer III zostanie wykonany ze stalowych elementów. Masa całej konstrukcji będzie liczyć setki ton. W takiej sytuacji konieczne jest wykonanie badań, w jaki sposób na pomnik będzie oddziaływał wiatr.
Pierwsze testy wykonali studenci Ohio State University, pod nadzorem doświadczonych pracowników naukowych. Przeprowadzili oni symulację komputerową, opartą na cyfrowym modelu tunelu aerodynamicznego i danych o przyszłym pomniku przesłanych przez inicjatorów budowy instalacji, Wright Image Group. Sprawdzano wielkość sił działających na strukturę pomnika przy wiatrach wiejących z różnych kierunków i z prędkością do prawie 370 km/h. Uzyskane wyniki staną się podstawą do bardziej szczegółowych pomiarów, które mają zostać przeprowadzone przez profesjonalny ośrodek badawczy.
Inicjatorzy przedsięwzięcia nie ujawniają na razie żadnych terminów rozpoczęcia i zakończenia budowy pomnika. Zależą one od wielkości środków finansowych, a te napływają od sponsorów i osób prywatnych w nieregularny sposób.