Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tarantule już w Indonezji

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 czerwca 2013

Do Indonezji trafiła partia 11 transporterów opancerzonych Tarantula 6x6 uzbrojonych w 90-mm armaty. Wozy zostały zamówione w 2009 w Południowej Korei.

Indonezja odbierze 11 wozów w konfiguracji wsparcia ogniowego z 90-mm belgijską armatą Cockerill Mk 3M-A1 i 11 w odmianie transportera opancerzonego z obrotnicą z bronią maszynową. Na zdjęciu testy wieży CMI Defense Cockerill CSE 90LP w Korei / Zdjęcie: CMI Defense

Koncern Doosan Infracore zaczął rozwijać transporter opancerzony Black Fox (Czarny Lis) na początku XXI wieku. Prace finansowane były z własnych funduszy przedsiębiorstwa, a wóz projektowano pod kątem dostaw dla armii południowokoreańskiej, ale też i potencjalnych kontraktów eksportowych. W 2003 pojawiły się pierwsze prototypy, a ich badania zakończono dwa lata później.

Prototyp transportera opancerzonego Doosan DST Black Fox oferowany w konkursie armii południowokoreańskiej. Dobrze widoczne różnice między pierwszą odmianą, a pojazdami dla Indonezji (m.in. rozmieszczenie reflektorów, czy brak pędników) / Zdjęcie: DAPA

Black Fox 6x6 (6x6x6) to pływający 18-tonowy transporter opancerzony z 3-osobową załogą (kierowca, dowódca, celowniczy), zdolny do przewożenia 9 żołnierzy desantu. Wóz napędzany jest 6-cylindrowym 400-konnym (przy 2200 obr./min.) silnikiem wysokoprężnym Doosan DL08, połączonym z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP 602C. Prędkość maksymalna wynosi 105 km/h, prędkość pływania przy pomocy dwóch pędników do 10 km/h. Wszystkie koła są skrętne, dzięki czemu promień skrętu wynosi tylko 6,5 m. Zasięg 800 km, pojazd może być transportowany drogą lotniczą na pokładzie C-130. Wóz ma hydropneumatyczne, półautomatyczne niezależne zawieszenie o skoku 454 mm, które może mieć prześwit od 76 mm do załadunku, przez 200 mm do jazdy po autostradzie, 350 mm przy normalnych drogach, 420 mm przy jeździe terenowej do 530 mm po bezdrożach. Transporter wyposażony został w centralny system pompowania kół, każde z nich zaopatrzone jest we wkładkę Run Flat. Desant dostaje się do wozu przez opuszczaną rampę z tyłu lub włazy w stropie przedziału transportowego.

Zdjęcie z odbywającej się 2 maja 2013 ceremonii publicznej prezentacji dla 80 zaproszonych gości transporterów Barracuda 6x6, uzbrojonych w 90-mm armaty / Zdjęcie: Doosan DST

Black Fox brał udział w konkursie na nowe kołowe transportery opancerzone 6x6 i 8x8 dla armii oraz policji. Miały one zastąpić wozy gąsienicowe w nowo formowanych wojskowych jednostkach szybkiego reagowania (na wzór amerykańskich brygad Strykerów), jak też trafić do policyjnych formacji bezpieczeństwa wewnętrznego. Pojazd Doosam DST rywalizował z transporterami opancerzonymi Hyundai Rotem (część Hyundai Motor Group) KW1 Scorpion i Samsung Techwin MPV. W grudniu 2012 południowokoreańska agencja programów obronnych DAPA i Hyundai Rotem podpisały kontrakt (wyboru dokonano 26 listopada 2012). Jednocześnie przyznano koncernowi 26 mln USD na rozwój prototypów. Pierwsze wozy KW1 Scorpion w odmianach 6x6 i 8x8 mają zostać dostarczone do testów wojskowych do 2015. Po zakończeniu prób, Hyundai Rotem ma dostarczyć w latach 2016-2020 ok. 600 transporterów opancerzonych w kilku partiach produkcyjnych.

Montowany w Indonezji pojazd Tarantula 6x6 w konfiguracji transportera opancerzonego / Zdjęcie: IMV

Oprócz promowania wozu Black Fox na rodzimym rynku, Doosam DST (przedsiębiorstwo wydzielone z Doosan Intracore w 2009) szukał zbytu na swoje pojazdy poza granicami państwa. W tych działaniach uzyskał dużą pomoc ze strony DAPA. Wybór padł na Indonezję i nie był przypadkowy. W 2004 Doosam Intracore (wraz z Shinjeong Development Co.) sprzedał policji tego państwa  20 wozów opancerzonych Barracuda 4x4 (południowokoreańska mutacja niemieckiego TM-170). W 2009 armia indonezyjska podpisała umowę na dostawę 22 pojazdów Black Fox w odmianie 6x6, którym nadano lokalną nazwę Tarantula. Założono, że 11 powstanie w Korei Południowej, a kolejna jedenastka ma być zmontowana z części na miejscu. Pojazdy dla Indonezji dostosowano do lokalnych warunków, poprawiając możliwości pływania i zmniejszając nieco ich masę.

Wnętrze składanego w Indonezji wozu / Zdjęcie: IMV

Produkcja wozów Tarantula 6x6 rozpoczęła się w zakładach Doosan DST w listopadzie 2010. Testy wojskowe transporterów miały miejsce na początku 2012. Wszystkie 11 Tarantul produkowanych w Korei były kompletowane jako wozy wsparcia ogniowego z 2-osobowymi wieżami CMI Defense Cockerill CSE 90LP z 90-mm armatami Mk 3M-A1 i 7,62-mm karabinem maszynowym FN MAG. Same wieże zostały składane na miejscu w Korei z komponentów dostarczanych z Belgii.

Na początku maja 2013 południowokoreański koncern ogłosił zakończenie wytwarzania pojazdów w ramach kontraktu indonezyjskiego. 2 maja miała miejsce oficjalna prezentacja pojazdów, w towarzystwie przedstawicieli DAPA, poddostawców i indonezyjskich odbiorców. Do końca maja 2013 jedenaście wyprodukowanych w Korei Południowej transporterów opancerzonych Tarantula 6x6 dotarło na miejsce przeznaczenia. Jednocześnie na miejscu trwają prace nad złożeniem kolejnych 11 wozów. Będą one w konfiguracji transportera opancerzonego i uzbrojone zostaną w broń maszynową na obrotnicach.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.