Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

VAMTAC dla Hiszpanii

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 czerwca 2013

Do końca 2013 UROVESA ma dostarczyć do hiszpańskich sił zbrojnych pierwszą partię nowych pojazdów VAMTAC S3, w ramach wartego 149 mln EUR 5-letniego kontraktu na 772 wozy tego typu.

Hiszpania zamówiła 722 samochodów UROVESA VAMTAC S3 dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych za 149 mln EUR. Jest to już trzeci 5-letni kontrakt na dostawę tych wozów / Zdjęcie: UROVESA

1,5-tonowy wielozadaniowy samochód średniej ładowności i wysokiej mobilności UROVESA VAMTAC (Vehiculo de Alta Movilidad Tactico) został opracowany zgodnie z wymaganiami hiszpańskich sił zbrojnych przez rodzime przedsiębiorstwo URO (co oznacza w języku polskim Tur), a konkretniej jego dział pojazdów specjalnych UROVESA (URO, Vehiculos Especiales S.A.). Pierwsze pojazdy wyprodukowano pod koniec lat 1990. Do chwili obecnej powstało około 4 tys. tych samochodów.

Hiszpańskie siły zbrojne w ramach najnowszego kontraktu zamówiły pojazdy w trzech odmianach: AMT, VP i VSP, z czego ten pierwsza ma występować w 11 specjalistycznych wersjach. Na zdjęciu jeden z ambulansów VAMTAC / Zdjęcie: Ouitsnn

Obecne zamówienie to już trzecia 5-letnia umowa na wozy VAMTAC dla hiszpańskich sił zbrojnych. Pierwszy 5-letni kontrakt podpisano w 1998 i obejmował dostawy ok. 1,2 tys. wozów. Z tego ponad 700 w odmianie T5 z 3,2-l silnikiem Steyr Motors o mocy 188 KM, a blisko 500 w wersji T3 z silnikiem 3-l o mocy 166 KM. Drugą 5-letnią umowę zawarto w październiku 2005 i obejmowała ona dostawy około 900 zmodyfikowanych samochodów terenowych T5, którym nadano nazwę S3 (po modyfikacji T3 stał się wersją I3). Zakupiono osłony balistyczne dla 25% wozów pozyskanych w ramach pierwszego kontraktu.

Ponad 80 wozów VAMTAC używanych jest przez malezyjskie siły zbrojne. Na zdjęciu hiszpański samochód z zabudowaną lekką wyrzutnią rosyjskich pocisków przeciwlotniczych Igła / Zdjęcie: Khoo Jin Kiat

W kwietniu 2013 hiszpańskie siły zbrojne zamówiły trzecią transzę 722 samochodów terenowych VAMTAC S3, w ramach przetargu rozpoczętego w lipcu 2012. Obejmuje on dostarczenie 519 wozów wojskom lądowym, 99 marynarce wojennej, 78 dla sformowanego w 2005 nowego rodzaju sił zbrojnych – Wojskowych Sił Kryzysowych UME (Unidad Militar de Emergencias) i 76 dla wojsk lotniczych.

Rumunia używa 62 wozów VAMTAC S3 od 2005, pierwsze hiszpańskie pojazdy trafiły do jednostek specjalnych, później zostały wysłane w odmianach opancerzonych także na misje zagraniczne, od 2008 do Kosowa. Na zdjęciu hiszpański wóz uzbrojony w 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzKM podczas wspólnych ćwiczeń amerykańsko-rumuńskich / Zdjęcie: DVIDS

Zakupione pojazdy mają trafić do użytkowników w trzech podstawowych konfiguracjach: wielozadaniowej o wysokiej mobilności AMT (Alta Movilidad Tactica) w 11 odmianach, opancerzonej platformie uzbrojenia i ewakuacji medycznej AP (Alta Proteccion) i zdolnych do brodzenia bez przygotowania VSP (Vadeo Sin Preparacion).

Samochody terenowe UROVESA VAMTAC T5 używane przez portugalskich komandosów w Afganistanie / Zdjęcie: mp.net

Oprócz hiszpańskiego wojska (ok. 2,1 tys. w służbie), policji i gwardii, drugim największym użytkownikiem wozów VAMTAC jest armia i siły porządkowe Maroka. Od 2006 odebrała około 1,2 tys. tych pojazdów. Ponadto 85 zamówiły w 2008 siły zbrojne Malezji, 62 (43 S3 i 20 S3-HD) używanych jest od 2005 w wojsku rumuńskim.

Maroko, które od 2006 zakupiło blisko 1,2 tys. pojazdów VAMTAC jest największym po Hiszpanii użytkownikiem tych wozów. Są one składane na miejscu, wyposażane w lokalnie produkowane silniki i używane w armii marokańskiej pod lokalną nazwą Atlas 3 / Zdjęcia: Farmaroc

Wozy VAMTAC trafiły też w mniejszej liczbie do Angoli, Belgii, Dominikany i Ghany. Od września 2005 do 2007, 14 wypożyczonych od Hiszpanów pojazdów opancerzonych tego typu wykorzystywanych było w Afganistanie przez Portugalczyków (jeden został stracony w listopadzie 2005 koło Kabulu w wyniku wybuchu fugasa).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.