Uzyskanie Certyfikatu Typu przez przemiennopłat AgustaWestland AW609 nastąpi nie wcześniej niż w 2017. Powodem jest brak przepisów operacyjnych dla tak innowacyjnego statku powietrznego i wciąż wprowadzane unowocześnienia.
Po zakupieniu od Bell Helicopter całości programu BA609 (W pełni włoski AW609, 2011-11-29), włosko-brytyjskie przedsiębiorstwo wprowadza obecnie do konstrukcji liczne modernizacje, w tym m.in. nowy zespół napędowy, awionikę i układ zarządzania lotem. Konieczne było także opracowanie całkowicie nowego wyposażenia kabiny załogi i urządzeń elektronicznych o lepszych parametrach, a następnie przystosowanie ich do działania w nietypowych stanach lotu, charakterystycznych dla przemiennopłatów.
Jednocześnie prowadzone są działania mające na celu opracowanie przez amerykańskie władze lotnicze FAA przepisów umożliwiających operowanie AW609 w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej. Według danych producenta może on rozwinąć prędkość przelotową 510 km/h i wznieść się na wysokość 7620 m. Przedstawiciele AgustaWestland postulują nawet utworzenie specjalnych portów lotniczych, z których mogłyby operować cywilne AW609.
Jednak wszystkie w/w prace powodują, że uzyskanie Certyfikatu Typu FAA przez przemiennopłat, zaplanowane uprzednio na 2016, może opóźnić się o rok. Mimo to włosko-brytyjskie konsorcjum wciąż postrzega USA jako jeden z najważniejszych rynków. Rozważana jest nawet możliwość otwarcia drugiej linii montażowej AW609 w zakładach w Arlington w Teksasie.
Według prognoz analityków AgustyWestlanda w ciągu najbliższych 20 lat na całym świecie zakupionych zostanie 450 cywilnych zmiennopłatów, z czego aż 30% - w Stanach Zjednoczonych. Dotychczas producent może pochwalić się zamówieniami na ok. 70 AW609.