Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Airbus A350XWB oblatany

Lotnictwo cywilne, 14 czerwca 2013

Dzisiaj w Tuluzie miał miejsce oblot pierwszego samolotu pasażerskiego Airbus A350XWB. Lot trwał 4 h 5 min.

Kołowanie przed startem

Najnowszy statek powietrzny skonstruowany i wyprodukowany przez europejskie konsorcjum, A350-900, wystartował z lotniska w Tuluzie-Blagnac o godz. 10:01 czasu miejscowego. Przed wydarzeniem producent umiejętnie podgrzewał atmosferę, informując o kolejnych postępach w budowie samolotu (A350 już z silnikami, 2013-03-28, Rozruch silników Airbusa A350, 2013-06-03, A350 w firmowym malowaniu, 2013-05-13).

Kapitanem pierwszego oblatanego A350 był Peter Chandler, szef oblatywaczy Airbusa, a drugim pilotem – Guy Magrin. W kabinie towarzyszył im także Pascal Verneau, inżynier prób w locie. Nad przebiegiem lotu na pokładzie czuwało także trzech innych inżynierów – Fernando Alonso, szef centrum prób w locie i integracji, Patrick du Ché, odpowiadający za opracowanie prób w locie oraz Emanuele Costanzo, inżynier prób w locie odpowiedzialny za silniki Trent XWB.

Załoga samolotu

Masa startowa A350 XWB – noszącego znaki rejestracyjne F-WXWB – wynosiła ok. 221 t. Ok. 30 minut po starcie, przy prędkości ok. 350 km/h, załoga schowała podwozie. W trakcie lotu, który odbywał się nad południowo-zachodnią Francją, załoga sprawdziła własności lotne samolotu. Po sprawdzeniu charakterystyk aerodynamicznych przy różnym położeniu w trakcie przelotu na wysokości 13 000 stóp klap kapitan Chandler zameldował, że samolot sprawuje się nadzwyczaj dobrze i zamierza wznieść się na 25 000 stóp, aby zbadać zachowanie A350 przy dużej prędkości.

A350-900 startuje do pierwszego lotu

Przebieg lotu był obserwowany przez samolot towarzyszący, wyposażony w urządzenia rejestrujące oblot. Jednocześnie przez cały czas na bieżąco przekazywano parametry lotu do obserwatorów na ziemi. Lot zakończył się o 14:06 lądowaniem w macierzystym porcie.

W próbach w locie weźmie udział 5 przedseryjnych A350, które wylatają łącznie ok. 2500 h. Obecnie dwa z nich znajdują się na linii montażu końcowego w zakładach w Tuluzie.

W locie nad Francją / Zdjęcia: Airbus

Dotychczas producent zdobył zamówienia na 615 A350 od 33 nabywców (Airbusy i Boeingi za 17 mld USD, 2013-05-31, Kuwait Airways kupują Airbusy, 2013-05-12, 18 A350 dla British Airways, 2013-04-22). Dostawy seryjnych A350-900, o pojemności 314 miejsc, mają rozpocząć się w 2. połowie przyszłego roku. Mniejszy A350-800, przeznaczony do przewozu 270 pasażerów, ma wejść do służby w połowie 2016, a A350-1000, największy z rodziny, mieszczący 350 osób – rok później.

Samoloty te będą rywalizowały nie tylko z Dreamlinerami (Szybsze tempo produkcji Dreamlinerów, 2013-05-10), ale także najnowszymi wersjami Boeingów 777 (Silniki GE9X dla Boeinga 777X, 2013-03-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.