Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby nowej, brazylijskiej korwety

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 kwietnia 2008

Od końca kwietnia 2008 wszechstronne próby morskie na wodach Zatoki Guanabara w pobliżu Rio de Janero przechodzi najnowsza korweta floty brazylijskiej - Marinha do Brasil - V-34 Barroso. Jednostka jest piątym i ostatnim okrętem serii korwet projektowanych i budowanych w Arsenal de Marinha do Rio de Janeiro od 1986, znanych jako typ Inhauma.


Kwiecień 2008 - nowa korweta Marinha do Brasil - V-34 Barroso podczas prób na wodach Zatoki Guanabara / Zdjęcie: Centro de Communicacao Social da Marinha

Okręt zwodowano 20 grudnia 2002. W konstrukcji Barroso (patronem jest słynny admirał brazylijski - Francisco Manuel Barroso da Silva) wykorzystano doświadczenia z eksploatacji wszystkich czterech poprzednich korwet Marinha do Brasil: V-30 Inhauma, V-31 Jaceguai, V-32 Julio de Noronha i V-33 Frontim.

Przekonstruowano kadłub, aby mógł stawić czoła silnym sztormom, niedostateczna dzielność morska jest bowiem znaną bolączką korwet typu Inhauma. Powiększono hangar śmigłowcowy i pokład lotniczy, wyposażając je w urządzenia i systemy standardowe dla modernizowanych obecnie brazylijskich fregat typu Niteroi. Z pokładu Barroso operować będą śmigłowce AH-11 Super Lynx. Te wszystkie zmiany skłaniają niektórych analityków latynoskich, aby traktować Barroso jako pierwszy i jedyny okręt nowej klasy korwet, a nie przedłużenie rodziny Inhauma.

Wodowanie okrętu 20 grudnia 2002 / Zdjęcie: Marinha do Brasil

Okręt wypiera 2350 ton, długość kadłuba to 103 m. Napędza go zespół dwóch diesli o mocy 5800 koni, a na pełnej szybkości turbina gazowa szacowana na 27 500 koni.

V-34 otrzymał nowoczesne systemy kierowania okrętem i zarządzania operacjami bojowymi firmy Selex. Uzbrojony jest w 4,5-calowe (115 mm) działo Vickersa o zasięgu 22 km, dwa 40-mm Boforsy, 4 wyrzutnie przeciwokrętowych rakiet MM40 Exocet i 2 potrójne wyrzutnie torped Mark 46.

W 2008 nowa jednostka przejdzie szereg prób, które mają potwierdzić słuszność założeń konstrukcyjnych polepszających własności morskie korwet Inhauma. Doświadczalnie ustalona zostanie szybkość maksymalna i ograniczenia sztormowe. Zakłada się także przebadanie nowych, w stosunku do poprzednich korwet brazylijskich, systemów dowodzenia i zarządzania walką.

Planuje się, że V-34 Barroso uzyska pełną gotowość do służby w marcu 2009.

Stoczniowy wizerunek koncepcyjny okrętu / Rysunki: Arsenal de Marinha do Rio de Janeiro

Na podstawie informacji Santiago Rivasa i Juliana Carlosa Cicalesiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.