Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Podejście LPV dla śmigłowców

Lotnictwo cywilne, 24 czerwca 2013

AgustaWestland i włoska agencja żeglugi powietrznej ENAV zakończyły pierwszy etap prób certyfikacyjnych podejścia do lądowania LPV dla śmigłowców.

AW139 użyty podczas prób certyfikacyjnych podejścia LPV dla śmigłowców / Zdjęcie: AgustaWestland

Próby zakończyły się 10 czerwca, ale informacja na ten temat została opublikowana z kilkunastodniowym opóźnieniem. Ich celem jest uzyskanie certyfikatu dopuszczającego wykonywanie podejść do lądowania z prowadzeniem pionowym (Localiser Performance with Vertical guidance, LPV) przez śmigłowce wykonujące loty według wskazań przyrządów (IFR).

Podejście LPV wykonywane jest z użyciem globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS), wspomaganego przez system naziemny (SBAS, w Europie jest to EGNOS, a w Stanach Zjednoczonych – WAAS). Pozwala to pilotom na operowanie z użyciem minimów podejścia do lądowania analogicznych jak podczas podejścia ILS (z użyciem systemu lądowania według wskazań przyrządów) nawet, jeżeli w porcie lotniczym nie istnieje infrastruktura ILS.

Rozwiązanie takie zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa przy lądowaniu w warunkach słabej widoczności i niskiej podstawy chmur. Jako pierwsze mają z niego korzystać wiropłaty operujące z zatłoczonego portu Mediolan-Linate, gdzie rocznie wykonywanych jest ponad 3500 operacji śmigłowców i Bergamo-Orio al Serio.

W przyszłości możliwe będzie także wykonywanie podejść LPV na lotniskach, na których zainstalowanie klasycznych systemów podejścia do lądowania jest niemożliwe z powodu warunków terenowych. Kolejną zaletą jest takiego rozwiązania jest zmniejszenie wysiłku kontrolerów ruchu lotniczego, skrócenie czasu lotu oraz zmniejszenie zużycia paliwa i poziomu emitowanego hałasu.

W trakcie prób, które realizowano w porozumieniu z włoską agencją żeglugi powietrznej ENAV (Ente Nazionale Assistenza al Volo), użyto śmigłowca AgustaWestland AW139 z wyposażeniem umożliwiającym nadzorowanie i przetwarzanie danych nadawanych przez naziemne i satelitarne systemy nawigacyjne. Przedsięwzięcie to jest częścią programu PROMETEO, mającego na celu ocenę operowania statków powietrznych z użyciem EGNOS w północnych Włoszech i przyspieszenie jego wdrożenia na terenie całego kraju.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.