Nie będzie wymiany L-159 na C-295M) o zamianie samolotów L-159 na transportowe CASA C-295M, rząd czeski kontynuuje negocjacje z europejskim koncernem." />

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Czechy kontynuują rozmowy z EADS

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 kwietnia 2008

Mimo niepowodzenia rozmów z EADS i Boliwią (Nie będzie wymiany L-159 na C-295M) o zamianie samolotów L-159 na transportowe CASA C-295M, rząd czeski kontynuuje negocjacje z europejskim koncernem.

21 kwietnia rząd czeski zgodził się na podpisanie przez Ministerstwo Obrony memorandum z EADS w sprawie zamiany zbędnych samolotów szkolnych L-159 na transportowe CASA C-295M lub inne samoloty. Dokument został podpisany 2 dni później. Oferta EADS dotyczy zamiany 5 L-159 na jeden C-295M. Według dodatkowej opcji, kolejnych 5 L-159 mogłoby zostać wymienionych na dwa C-295M lub jeden ciężki transportowiec A400M, dopiero rozwijany przez EADS. Inna opcja mówi o zakupie trzech kolejnych C-295M, gdyby EADS umieścił w Czechach centrum logistyczne. Rozmowy na temat szczegółów umowy mają potrwać kilka miesięcy. Według EADS, dostawa C-295M byłaby możliwa w mniej niż rok od podpisania kontraktu. Nie jest jasne, kto byłby końcowym odbiorcą L-159 otrzymanych przez EADS.

Czesi, dysponujący przestarzałymi samolotami An-26 (będą latać nie dłużej niż do 2015), których główną wadą jest niewielki zasięg, od kilku lat poszukują ich następców. Nowe samoloty chcieliby pozyskać w sposób możliwie najmniej obciążający budżet. Według czeskiego MO, C-295M spełniają wymagania związane z obsługą misji zagranicznych, w których uczestniczą czescy żołnierze. Powinny być jednak uzupełnione większymi samolotami (Czechy nie przyłączyły się do programu 14 państw NATO dotyczącego wspólnego użytkowania 3 C-17A - patrz Łotewskie Globemastery).

Rząd czeski usiłował wynegocjować wzmocnienie lotnictwa transportowego w czasie rozmów o zainstalowaniu na terytorium Czech radaru amerykańskiego systemu obrony antyrakietowej. Według szefa sztabu generalnego czeskiej armii, w grę wchodziły nawet trzy C-130 za symboliczną koronę. Mogłyby one być uzupełnieniem pakietu taktycznych systemów antyrakietowych Patriot, które Czechy chciałyby otrzymać za darmo lub pozyskać na preferencyjnych warunkach. Amerykanie nie zgodzili się jednak na te żądania, co jest prawdopodobnie głównym powodem niepodpisania w przewidzianym terminie dwustronnej umowy na temat tarczy antyrakietowej (Podpisanie umowy o tarczy opóźnione).

Czesi prowadzą z EADS rozmowy nie tylko o samolotach transportowych. Nieoficjalnie wiadomo, że negocjowany jest też kontrakt na dostawę (prawdopodobnie bez przetargu) latającego zbiornikowca (z funkcją transportu żołnierzy i wyposażenia medycznego) A330 MRTT. Samolot ten mógłby być eksploatowany wspólnie ze Słowacją.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.