Boeing Capital wciąż znajduje chętnych do leasingu modelu 717. Na kolejne samoloty tego typu zdecydowały się linie QantasLink i Volotea.
Największy regionalny przewoźnik Australii eksploatuje obecnie 13 Boeingów 717. Pierwsze z nich trafiły do linii w 2002. Pod koniec br. dołączy do nich 5 kolejnych samolotów tego typu. Zostaną one wyposażone w nowe fotele klasy biznes z nowoczesnym pokładowym systemem rozrywki. Boeingi 717 QantasLink będą przeznaczone do obsługi połączeń na trasach z Canberry do Brisbane, Melbourne i Sydney.
Natomiast hiszpańskie linie lotnicze Volotea zamierzają zwiększyć swoją flotę Boeingów 717 do 15 samolotów. Towarzystwo to, założone przez byłych właścicieli Vueling Airlines w 2011, prowadzi działalność od kwietnia ub. r. Obecnie eksploatuje ono 10 Boeingów 717, o pojemności 125 miejsc. Operują one z 52 portów lotniczych w Europie, łącząc 97 par miast.
Obecnie w świecie eksploatowanych jest ponad 140 Boeingów 717. Ich użytkownikami są Hawaiian Airlines, QantasLink, Blue1, Volotea i Turkmenistan Airlines (6). Największy operator Southwest Airlines, który przejął aktywa AirTran, przekaże w br. flotę pozyskanych od nich 88 Boeingów 717 liniom Delta, w ramach umowy dzierżawy.
Boeing 717, wywodzący się w prostej linii od DC-9, jest ostatnim z rodziny samolotów MD-80/90. Jego oryginalne oznaczenie – MD-95, zostało zmienione po przejęciu przez Boeinga aktywów konsorcjum McDonnell Douglas w 1998.
Oblatany 2 września 1998 prototyp Boeinga 717 stanowił połączenie starego – konfiguracji aerodynamicznej samolotu wąskokadłubowego z usterzeniem w układzie T i silnikami zabudowanymi z tyłu kadłuba oraz nowego – awioniki glass cockpit i silników turbowentylatorowych BR715.
Szefowie Boeinga liczyli, że samolot ten zastąpi w służbie DC-9 oraz 737-100/-200. Niestety, na rynku pojawiły się Embraery 170/175/190/195, które z powodzeniem konkurowały z 717. Boeingowi udało się zdobyć zamówienia na zaledwie 156 samolotów od 9 towarzystw. Jako pierwsze na kupno tego typu zdecydowały się AirTran Airways, które odebrały pierwszy seryjny samolot w grudniu 1995.
Linie europejskie zakupiły tylko 20 tego typu samolotów. Ostatecznie z powodu słabej sprzedaży w styczniu 2005 zadecydowano o zaprzestaniu produkcji Boeinga 717.
Warto wspomnieć, że jest to także ostatni samolot komunikacyjny zbudowany w słynnych zakładach Douglasa w Long Beach, które potem weszły w skład konsorcjum McDonnell Douglas, a w końcu zostały przejęte przez Boeinga. Od ich powstania w 1941 zbudowano tu ponad 15 000 samolotów, m.in. legendarne DC-3, DC-4, DC-9 i DC-10.