Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Boeingi 717 wciąż popularne

Lotnictwo cywilne, 26 czerwca 2013

Boeing Capital wciąż znajduje chętnych do leasingu modelu 717. Na kolejne samoloty tego typu zdecydowały się linie QantasLink i Volotea.

Boeing 717 w barwach QantasLink / Zdjęcie: aviationwa.org.au

Największy regionalny przewoźnik Australii eksploatuje obecnie 13 Boeingów 717. Pierwsze z nich trafiły do linii w 2002. Pod koniec br. dołączy do nich 5 kolejnych samolotów tego typu. Zostaną one wyposażone w nowe fotele klasy biznes z nowoczesnym pokładowym systemem rozrywki. Boeingi 717 QantasLink będą przeznaczone do obsługi połączeń na trasach z Canberry do Brisbane, Melbourne i Sydney.

Natomiast hiszpańskie linie lotnicze Volotea zamierzają zwiększyć swoją flotę Boeingów 717 do 15 samolotów. Towarzystwo to, założone przez byłych właścicieli Vueling Airlines w 2011, prowadzi działalność od kwietnia ub. r. Obecnie eksploatuje ono 10 Boeingów 717, o pojemności 125 miejsc. Operują one z 52 portów lotniczych w Europie, łącząc 97 par miast.

Obecnie w świecie eksploatowanych jest ponad 140 Boeingów 717. Ich użytkownikami są Hawaiian Airlines, QantasLink, Blue1, Volotea i Turkmenistan Airlines (6). Największy operator Southwest Airlines, który przejął aktywa AirTran, przekaże w br. flotę pozyskanych od nich 88 Boeingów 717 liniom Delta, w ramach umowy dzierżawy.

Boeing 717, wywodzący się w prostej linii od DC-9, jest ostatnim z rodziny samolotów MD-80/90. Jego oryginalne oznaczenie – MD-95, zostało zmienione po przejęciu przez Boeinga aktywów konsorcjum McDonnell Douglas w 1998.

Oblatany 2 września 1998 prototyp Boeinga 717 stanowił połączenie starego – konfiguracji aerodynamicznej samolotu wąskokadłubowego z usterzeniem w układzie T i silnikami zabudowanymi z tyłu kadłuba oraz nowego – awioniki glass cockpit i silników turbowentylatorowych BR715.

Szefowie Boeinga liczyli, że samolot ten zastąpi w służbie DC-9 oraz 737-100/-200. Niestety, na rynku pojawiły się Embraery 170/175/190/195, które z powodzeniem konkurowały z 717. Boeingowi udało się zdobyć zamówienia na zaledwie 156 samolotów od 9 towarzystw. Jako pierwsze na kupno tego typu zdecydowały się AirTran Airways, które odebrały pierwszy seryjny samolot w grudniu 1995.

Linie europejskie zakupiły tylko 20 tego typu samolotów. Ostatecznie z powodu słabej sprzedaży w styczniu 2005 zadecydowano o zaprzestaniu produkcji Boeinga 717.

Warto wspomnieć, że jest to także ostatni samolot komunikacyjny zbudowany w słynnych zakładach Douglasa w Long Beach, które potem weszły w skład konsorcjum McDonnell Douglas, a w końcu zostały przejęte przez Boeinga. Od ich powstania w 1941 zbudowano tu ponad 15 000 samolotów, m.in. legendarne DC-3, DC-4, DC-9 i DC-10.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.