Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Concorde na aukcji

Lotnictwo cywilne, 02 października 2007

Cztery dni trwała, zakończona wczoraj w Tuluzie, aukcja wyposażenia i części zapasowych pozostałych po naddźwiękowych samolotach pasażerskich Concorde. Wystawiono na nią 835 fantów składających się w sumie z tysiąca przedmiotów. W aukcji uczestniczyło 300 kupujących.

Jeden z dwóch oferowanych na aukcji Machometrów, które wzbudziły największe emocje wśród licytujących

Sprzedawano elementy wyposażenia kabiny pasażerskiej samolotu, fotele, iluminatory, maski tlenowe, wskaźniki, fragmenty poszycia, a nawet całe agregaty. Najwięcej emocji wzbudziły wśród kupujących Machometry, z ceną wyjściową równą 2500 Euro. Najdrożej, za 3 tysiące Euro, oferowano jednak ważące około tony, kompletne podwozie główne, cięższe o 200 kg podwozie przednie, i komplet klapolotek - każdą w oryginalnej drewnianej skrzynce. Spore było zainteresowanie modelami samolotu z autografami członków załogi. Sami piloci też zresztą uczestniczyli w aukcji. Były dowódca jednej z załóg Concorde kupił wentylator systemu hamulcowego.

Wylicytowane ceny sięgały 30 tysięcy Euro, ale w większości zawierały się w przedziale od 20 do 2 tysięcy Euro. Na przykład czujnik ciśnienia z systemu hamulcowego sprzedano za 1400 Euro.

Dla tych, którym finanse nie pozwalały na zakup droższych przedmiotów, organizatorzy aukcji przygotowali drobne elementy - gałki, śruby i nakrętki. Rozdawano je za darmo, dołączając do katalogu aukcji, sprzedawanego za 15 Euro.

Dochody z aukcji są przeznaczone na budowę stałej wystawy lotniczej (Aeronautical Discovery park) Aerotheque. Ma ona powstać właśnie w Tuluzie. Jej otwarcie zaplanowano na 2010. Stowarzyszenie Aerotheque kupiło wystawione na aukcję przedmioty od Aerospatiale - francuskiego współtwórcy i współproducenta Concorde'a - za symboliczne Euro. Sprzedawane je ze specjalnym certyfikatem autentyczności.

Ostatni komercyjny lot Concorde'a należącego do British Airways miał miejsce 24.10.2003 na trasie Nowy Jork - Londyn. Ostatni lot w historii samolotu odbył się miesiąc później, 26.11.2003. Drugi z użytkowników - Air France - wycofał swe Concorde ze służby pół roku wcześniej. Bezpośrednią przyczyną wycofania samolotów Concorde z eksploatacji była katastrofa, która wydarzył się 25.07.2000 pod Paryżem. Zginęło w niej 109 osób znajdujących się na pokładzie samolotu i 4 osoby na ziemi, w miejscu jego upadku. Loty wznowiono co prawda po półtora roku, ale wkrótce z nich ostatecznie zrezygnowano.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.