Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Serbia inwestuje w przemysł obronny

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 lipca 2013

Rząd Serbii planuje zainwestować w ciągu najbliższych 3 lat w przemysł zbrojeniowy 160 mln euro, z czego 75 mln euro w 2013.

Do najnowszych projektów serbskiego przemysłu obronnego należy transporter Lazar-2 8x8. Wóz w niewielkiej liczbie egzemplarzy sprzedano już do Pakistanu

Serbowie chcą skupić się szczególnie na rozwoju bezzałogowych statków latających i systemów radarowych, w szczególności urządzeń do radionamierzania. Szczególny nacisk położony zostanie na produkty mające szanse eksportowe, jak nowy turbośmigłowy samolot szkolny Utva Lasta 95 i bazujący na nim szkolono-bojowy Kobac, czy kołowy transporter opancerzony Lazar-2 (Łazarz) 8x8, stworzonym na bazie demonstratora technologii Lazar 8x8 (Lazar dla Iraku?, 2009-02-04), czy też przeciwpancerny pocisk kierowany ALAS (IDEX: ZEA finansują serbski ALAS, 2013-02-21).

Lazar-2 miał swoją premierę na wystawie Partner 2013, odbywającej się pod koniec czerwca w Belgradzie. Serbom od razu udało się uzyskać pierwsze zamówienie eksportowe na dostawy 3 wozów testowych do Pakistanu. Jeżeli próby zakończą się sukcesem, spodziewane jest kontynuowanie zamówień. Serbowie informują, że ich wóz jest trzy razy tańszy od fińskiego Patria AMV.

Lazar-2 łączy w sobie cechy typowego transportera opancerzonego z pojazdem minoodpornym, o czym świadczy rząd pięciu kuloodpornych okien z umieszczonymi pod spodem strzelnicami na każdej z burt. Napędzany 500-konnym silnikiem wysokoprężnym pojazd o masie do 28 ton, ma 3-osobową załogę i może transportować do 9 żołnierzy desantu na odległość do 800 km. Lazar-2 rozwija prędkość maksymalną do 100 km/h i wytwarzany jest przez należący do koncernu Yugoimport zakład w 18-tys. miejscowości Velika Plana. Tam też powstał najnowszy wóz rozpoznawczy BOV M11.

Serbowie skupiają się na odtworzeniu przemysłu lotniczego, rozwijając turbośmigłowe samoloty szkolne Lasta 95 i szkolno-bojowe Kobac (na zdjęciu) / Zdjęcia: Partner

Utva Kobac to to maszyna stworzona przez przedsiębiorstwo Utva z 78-tysięcznego Panceva. Ten jugosłowiański producent znany był z opracowania samolotów szkolnych, używanych w lotnictwie Jugosławii i państwach powstałych po rozpadzie tego kraju. Od 1966 powstało 130 maszyn treningowych Utva 66, używanych do 1999. Od 1976 rozpoczęła się produkcja następcy, samolotu Utva 75. Powstało ich 136, do tej pory wykorzystywane są w państwach powstałych po rozpadzie Jugosławii. Samolot budowany jest na licencji w Sudanie pod nazwą SAFAT 03 przez 700-osobowe przedsiębiorstwo Safat Aviation Complex.

Planowanym następcą Utva 75 była maszyna Lasta 95 rozwijana od 1985. Jednak zniszczenie w 1999 podczas bombardowań Jugosławii 5 prototypów i uszkodzenie szóstego (przekazanego później do muzeum) wstrzymało prace nad tą konstrukcją na 7 lat. Dopiero w 2006 rozwój samolotu zaczął się na nowo, a jego oblot miał miejsce w lutym 2009. Do końca czerwca 2013 10 z 15 zamówionych (z czego 8 z awioniką glass cockpit Garmin G500) zostało dostarczonych do serbskich wojsk lotniczych pod nazwą Lasta 95V-54 (jeden utracony został w wypadku we wrześniu 2012), a 20 maszyn Lasta 95N z analogowymi wskaźnikami sprzedano do Iraku (Irackie dostawy, 2010-10-19), choć samoloty są obecnie uziemione z powodu kłopotów z silnikami od marca 2012. We wrześniu 2011 pokazano makietę samolotu szkolno-bojowego Utva Kobac, bazującego na rozwiązaniach Lasta (Prezentacja Kobaca, 2012-04-04). Oblot maszyny się przesuwa, pierwotnie zapowiadany był na 2012, obecne doniesienia mówią o końcu 2013 lub 2014.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra