Reklama
Reklama

W poniedziałek, w czasie wizyty serbskiego ministra obrony, Dragana Sutanovaca w zakładach lotniczych Utva, zaprezentowano mu prototyp turbośmigłowego samolotu szkolno-bojowego Kobac.

Prototyp Kobaca. Zwraca uwagę zaklejenie osłony kabiny załogi, co może świadczyć o braku wyposażenia wewnętrznego lub - co zdecydowanie mniej prawdopodobne - chęci utrzymania w tajemnicy konfiguracji i wyposażenia kokpitu / Zdjęcie: MO Serbii

Zakłady Utva w Pancevo, zajmujące się produkcją samolotów szkolenia wstępnego, zostały poważnie zniszczone bombardowaniami NATO w 1999. Przez kilka powojennych lat znajdowały się na skraju bankructwa, jednak dzięki wsparciu resortu obrony, a przede wszystkim - transakcji eksportowej do Iraku - Utva poprawiły swoją sytuację i zwiększyły zatrudnienie ze 180 do 330 osób.

Na zlecenie Bagdadu Serbowie dostarczyli, począwszy od 2010, 20 samolotów treningowych Lasta-95 (zobacz: Pierwsze Lasta 95 dla Iraku), zaś własny resort obrony zamówił kolejne 15 egz., z których przekazano do tej pory odbiorcy 3.

Producent otrzymał także dodatkowe środki finansowe na stworzenie uzbrojonej odmiany samolotu, przeznaczonej do bardziej zaawansowanego szkolenia, względnie do działań przeciwpartyzanckich. Nowa konstrukcja - oparta o Lasta-95 - ma nieznacznie większą maksymalną masę startową, rzędu 1700 kg. Otrzymała jednak, zamiast 300-konnego tłokowego Lycominga AEIO-540, silnik turbośmigłowy o mocy ok. 1000 KM (prawdopodobnie jest to jednostka rodziny Pratt & Whitney Canada PT6A). Zapewni on zwiększenie prędkości maksymalnej z 345 do ponad 500 km/h. Samolot otrzymał (lub otrzyma) nowoczesne wyposażenie awioniczne, a także fotele katapultowe.

Obliczeniowy udźwig wynosi 500 kg, co pozwoli podwiesić na belkach podskrzydłowych zasobniki w bronią strzelecką, systemami rozpoznawczo-obserwacyjnymi oraz niekierowanymi pociskami rakietowymi. Przedstawiciele Utva nie ujawnili na razie, czy planowane jest instalowanie uzbrojenia precyzyjnego.

Oblot Kobaca planowany jest na koniec bieżącego roku.

Montaż Kobaca

W ub.r. serbski przemysł zbrojeniowy wyeksportował sprzęt o wartości 250 mln USD, m.in. do Indonezji, Kanady i USA. Wartość nowo podpisanych umów sięgnęła 600 mln USD.

Prototyp Kobaca. Zwraca uwagę zaklejenie osłony kabiny załogi, co może świadczyć o braku wyposażenia wewnętrznego lub - co zdecydowanie mniej prawdopodobne - chęci utrzymania w tajemnicy konfiguracji i wyposażenia kokpitu / Zdjęcie: MO Serbii

Zakłady Utva w Pancevo, zajmujące się produkcją samolotów szkolenia wstępnego, zostały poważnie zniszczone bombardowaniami NATO w 1999. Przez kilka powojennych lat znajdowały się na skraju bankructwa, jednak dzięki wsparciu resortu obrony, a przede wszystkim - transakcji eksportowej do Iraku - Utva poprawiły swoją sytuację i zwiększyły zatrudnienie ze 180 do 330 osób.

Na zlecenie Bagdadu Serbowie dostarczyli, począwszy od 2010, 20 samolotów treningowych Lasta-95 (zobacz: Pierwsze Lasta 95 dla Iraku), zaś własny resort obrony zamówił kolejne 15 egz., z których przekazano do tej pory odbiorcy 3.

Producent otrzymał także dodatkowe środki finansowe na stworzenie uzbrojonej odmiany samolotu, przeznaczonej do bardziej zaawansowanego szkolenia, względnie do działań przeciwpartyzanckich. Nowa konstrukcja - oparta o Lasta-95 - ma nieznacznie większą maksymalną masę startową, rzędu 1700 kg. Otrzymała jednak, zamiast 300-konnego tłokowego Lycominga AEIO-540, silnik turbośmigłowy o mocy ok. 1000 KM (prawdopodobnie jest to jednostka rodziny Pratt & Whitney Canada PT6A). Zapewni on zwiększenie prędkości maksymalnej z 345 do ponad 500 km/h. Samolot otrzymał (lub otrzyma) nowoczesne wyposażenie awioniczne, a także fotele katapultowe.

Obliczeniowy udźwig wynosi 500 kg, co pozwoli podwiesić na belkach podskrzydłowych zasobniki w bronią strzelecką, systemami rozpoznawczo-obserwacyjnymi oraz niekierowanymi pociskami rakietowymi. Przedstawiciele Utva nie ujawnili na razie, czy planowane jest instalowanie uzbrojenia precyzyjnego.

Oblot Kobaca planowany jest na koniec bieżącego roku.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.