Gripen International poinformował z kilkudniowym opóźnieniem o oficjalnym przyjęciu pierwszego, dwumiejscowego Gripena przez południowoafrykańskie wojska lotnicze.
Samolot (SA01) to dwumiejscowy egzemplarz, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska fabrycznego Saaba w Linköping w listopadzie 2005. W lipcu następnego roku został przetransportowany do RPA. Od tego czasu trwało dostosowywanie maszyny do zabudowy miejscowych systemów awionicznych, samoobrony i uzbrojenia w specjalnie do tego celu stworzonym Gripen Flight Test Centre.
SA 01 został fizycznie przekazany South African Air Force, wojskom lotniczym RPA, 7 kwietnia 2008. Jednak dopiero 30 kwietnia przedstawiciel SAAF podpisał certyfikat akceptacji, co jest równoznaczne z praktycznym odbiorem maszyny.
RPA zamówiło pierwotnie 28 Gripenów w 1999. Później zamówienie ograniczono do 26 egz, w tym 9 dwumiejscowych. Dostawy samolotów potrwają do 2012. Zastąpią 28 Atlas Cheetah C i D, czyli zmodernizowane wersje Dassault Mirage III, które mają za sobą ok. 20 lat służby (wycofanie pierwszego egz. nastąpiło już w kwietniu).
Posiadanie nawet stosunkowo niewielkiej liczby nowoczesnych samolotów wielozadaniowych, pozwoli RPA – w dającej się przewidzieć przyszłości – zachować dominację w powietrzu w południowej części Afryki. Podobną rolę odgrywa nieliczny detachment francuskich wojsk lotniczych w Czadzie, co ułatwia Paryżowi utrzymanie swojej strefy wpływów w środkowej i północnej Afryce.