Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat FIKI dla M28

Lotnictwo cywilne, 26 sierpnia 2013

EASA i FAA rozszerzyły Certyfikat Typu samolotu M28 Skytruck o dopuszczenie do lotów w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI).

Samolot M28 Skytruck, używany do prób certyfikacyjnych nowej instalacji przeciwoblodzeniowej / Zdjęcie: Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) rozszerzyły Certyfikat Typu samolotu M28 Skytruck, zezwalając na dopuszczenie go do lotów w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI). M28 jest produkowany przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, będące częścią Sikorsky Aircraft Corporation.

Przyznanie certyfikatu przez EASA poprzedziły próby przeprowadzone w ub. r. na terenie USA. W ich trakcie M28 wykonywał loty za śmigłowcem CH-47D, wytwarzającym warunki oblodzenia. Następnie w marcu br. przeprowadzono kolejne badania, zarówno w naturalnych warunkach oblodzenia, jak i ze sztucznymi formacjami lodowymi, zamontowanymi na powierzchniach nośnych samolotu. Wyniki prób spełniły wymogi zarówno EASA jak i FAA, która na tej podstawie zaakceptowała rozszerzenie Certyfikatu Typu dla samolotu M28.

Dzięki wyposażeniu w instalację przeciwoblodzeniową M28 Skytruck będzie teraz dopuszczony do lotu w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia, które często stanowią przyczynę opóźnień lub anulowania operacji lotniczych. Oblodzenie, pojawiające się nagle w czasie lotu było też powodem wielu katastrof statków powietrznych.

Instalacja przeciwoblodzeniowa zabudowana w samolocie M28 sygnalizuje napotkanie warunków oblodzenia, a następnie dostarcza odpowiednią ilość ciepła do powierzchni samolotu i jego elementów najbardziej narażonych na oblodzenie, powodując usunięcie nagromadzonego lodu.

M28 od wielu lat oferuje najlepsze osiągi w swojej klasie, jeśli chodzi o krótki start i lądowanie, ułatwiając użytkownikom na całym świecie dotarcie do trudno dostępnych lokalizacji. Uzyskanie certyfikatu dopuszczającego do lotu w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia znacznie poszerza zakres operacji lotniczych, w których będzie można uzywać ten samolot – mówi Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu Polskich Zakładów Lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.