Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

40 lat służby macedońskiego AB.206

Lotnictwo wojskowe, 30 sierpnia 2013

Śmigłowiec Agusta-Bell AB.206B JetRanger II jest najstarszym statkiem powietrznym macedońskiej policji. Wkrótce będzie świętował 40-lecie służby.

Macedoński weteran Agusta-Bell AB.206B JetRanger II w malowaniu milicji byłej Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii… / Zdjęcie: archiwum Igora Bozinovskiego

Macedońskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych rozpoczęło eksploatację tego wiropłata 1 września 1973, gdy kraj ten był częścią Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii. Gwoli ścisłości należy jednak wspomnieć, że być to drugi śmigłowiec tego typu, jaki trafił do rąk macedońskich służb porządku publicznego.

Pierwszy Agusta-Bell AB.206A JetRanger I, o numerze seryjnym 8175, noszący znaki rejestracyjne YU-HAN, wszedł do służby w 1970 i był używany do jesieni 1972, gdy został rozbity w pobliżu miejscowości Urvič i Jelovjane, na zboczu góry Szar Płanina, ok. 40 km na zachód od Skopje.

… i w barwach policji Macedonii, z nowymi znakami rejestracyjnymi / Zdjęcie: Borjan Mihajlovski

Jego następca otrzymał znaki rejestracyjne YU-HBD i był używany aż do podziału Jugosławii. 21 kwietnia 1994 otrzymał znaki rejestracyjne Republiki Macedonii – Z3-HHA. Z kolei 26 kwietnia br. wiropłat zarejestrowano pod nowymi znakami MAP-7750.

Mimo 40 lat służby macedoński AB.206B wciąż znajduje się w stanie zdatności do lotu. Jego użytkownikiem jest Jednostka Śmigłowcowa Policji Macedonii Jastrebi (Jastrzębie). W jej skład wchodzą także Bell 212 (MAP-7751, ex Z3-HHB), Bell 412EP (MAP-7752, ex Z3-HHC), dwa Mi-17W-5 (MAP-7710 i MAP-7711), które w ub. r. niosły pomoc ludziom odciętym w górach z powodu opadów śniegu (Akcje ratunkowe Mi-8/17 w Macedonii , 2012-02-10)  oraz para Mi-171 (MAP-7712 i MAP-7714).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra