Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

DSEI 2013: Nowy wóz Patrii

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 września 2013

Na tegorocznych targach Defence and Security Equipment International (DSEI), fińska Patria zaprezentowała model nowego transportera opancerzonego, rozwijanego równolegle z AMV 8x8.

Nowy transporter Patrii jest zewnętrznie podobny do AMV, jednak jest od niego większy. Przedstawiciele producenta utrzymują, że większość podzespołów i rozwiązań konstrukcyjnych ma jednak niewiele wspólnego z seryjnie produkowanymi transporterami

Według prezesa Partia Land Systems, Seppo Seppala, jego spółka prowadziła od kilkunastu lat prace koncepcyjne nad kołowym transporterem opancerzonym, alternatywnym wobec AMV 8x8. Został on zbudowany bazując na odmiennych założeniach i jest – przynajmniej teoretycznie – skierowany do innego grona odbiorców.

Nowy fiński transporter jest większy od AMV. Jego długość wynosi 8,4 m (w porównaniu do 7,7 m AMV), szerokość – 2,8 m (2,8 m), a wysokość 2,4 m (2,3 m). Ma także większą maksymalną masę bojową – 30 t, przy ładowności 13 t. Prawdopodobnie ta ostatnia wartość znacznie spadnie przy pływaniu. Pojazd jest bowiem dostosowany do pokonywania przeszkód wodnych bez przygotowania, a obliczeniową prędkość oceniono na 6-10 km/h. Pozostałe parametry techniczne dotyczące własności trakcyjnych są charakterystyczne dla nowoczesnych wozów tej klasy.

Napęd stanowi powerpack złożony z silnika o mocy 600 KM i automatycznej skrzyni biegów o siedmiu przełożeniach do jazdy do przodu i jednym do tyłu. Na stropie kadłuba zainstalowano zdalnie sterowny moduł uzbrojenia Trackfire, produkcji Saaba, łączący w sobie amerykański napędowy granatnik maszynowy kalibru 25 mm i 7,62-mm karabin maszynowy. System obserwacyjno-celowniczy składa się z kamer TV i pracujących w podczerwieni, zaś wyposażenie dowódcze – do wykorzystania systemu wspomagania dowodzenia, w czym pomaga zastosowanie pokładowego generatora dużej mocy.

Moduł uzbrojenia Saaba z maszynowym granatnikiem ATK / Zdjęcia: Michał Likowski

Wóz został niedawno zmontowany i ma nazwy własnej. Patria poprzestała na New Vehicle Concept, zapowiadając kontynuowanie prób mających na celu zweryfikowanie założeń konstrukcyjnych.

Prezes fińskiej spółki nie ujawnił, czy premiera nowego pojazdu jest w jakikolwiek sposób związana z przygotowywanymi programami zbrojeniowymi za granicą. Faktem jest jednak, że Patria bierze np. udział w przetargu US Marine Corps na nowy pojazd amfibijny, który został co prawda przerwany z powodu cięć budżetowych, jednak może zostać wznowiony w najbliższej przyszłości. Możliwe jednak, że przyczyna może być związana z konstrukcją standardowych AMV. Polskie doświadczenia z Rosomakami w Afganistanie wskazują bowiem, że mogą one zabierać średnio o dwóch mniej w pełni wyposażonych żołnierzy, niż w pierwotnych założeniach konstrukcyjnych (obliczonych na pokojową eksploatację). W takiej sytuacji zwiększenie wymiarów przedziału desantowego staje się koniecznością.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.