Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

DSEI 2013: Titus od Nextera

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 11 września 2013

Francuska Nexter zaprezentowała na londyńskich targach demonstrator nowego pojazdu opancerzonego, o handlowej nazwie Titus. Trzyosiowy wóz patrolowy jest przeznaczony dla odbiorców zagranicznych.

Titus to 3-osiowy transporter piechoty o dopuszczalnej masie całkowitej 27 t / Zdjęcie: Nexter

Nexter, podobnie jak większość zachodnioeuropejskich producentów sprzętu pancernego nie może liczyć na istotne, nowe zamówienia własnych sił zbrojnych. Działania w Afganistanie są wygaszane, co wyklucza zlecenia na pojazdy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Z kolei drastyczne cięcia budżetowe ograniczają możliwości inicjowania wieloletnich programów dotyczących zupełnie nowych typów wozów bojowych. W takiej sytuacji jedyną możliwością wykorzystania potencjału zakładów jest eksport, głównie do zamożnych krajów azjatyckich.

Francuski producent zaprezentował na DSEI – właśnie pod kątem ewentualnych zleceń eksportowych – transporter Titus. Pojazd osadzono na podwoziu czeskiej Tatry 6x6, z charakterystyczną rurą, która przenosi wszystkie obciążenia, pozwalając jednocześnie na duży wychył poszczególnych osi. Z kolei w budowie kadłuba wykorzystano doświadczenia z prezentowanego na Eurosatory 2010 demonstratora 3-osiowego transportera XP2.

W rezultacie powstał pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 27 t. Producent nie ujawnia szczegółów, można jednak być pewnym, że prezentowany na DSEI wóz ma duży zapas ładowności. Przedstawiciele Nextera utrzymują, że standardowe opancerzenie Titusa odpowiada w odporności balistycznej Poziomowi 2 według STANAG 4569, jednak można zastosować dodatkowe panele zapewniające spełnienie wymogów Poziomu 4 (pociski przeciwpancerne 14,5x114 mm). Oznacza to, że masa opancerzenia wzrośnie kilkukrotnie. Dodatkowo Francuzi zapewniają o możliwości zabezpieczenia wozu przed ostrzałem z RPG-7, dzięki zastosowaniu zestawu lekkich, zewnętrznych pancerzy PG Guard.

Wnętrze Titusa. Załoga składa się z 2 lub 3 osób. Desant może – przynajmniej teoretycznie – składać się z aż 12 żołnierzy lub policjantów. W praktyce liczba ta będzie mniejsza i można ją oceniać na 8-10 osób / Zdjęcie: Michał Likowski

Wóz jest standardowo przystosowany do zabezpieczenia załogi przed wybuchami min do Poziomu 4a, z możliwością zwiększenia tej wartości do 4b (w pierwszym przypadku wybuch ekwiwalentu 10 kg TNT pod kołem wozu, w drugim – także pod dnem kadłuba).

Titus został przystosowany do wykorzystania zdalnie sterowanych, lekkich modułów uzbrojenia. Na DSEI jest pokazywany z zestawem z 20-mm armatą automatyczną. Można w nim zabudować dowolne urządzenia optoelektroniczne, łączności i wspomagania dowodzenia. Napęd zapewnia 440-konny powerpack.

Prace przy Titusie rozpoczęły się rok temu. Obecnie Francuzi dysponują tylko jednym demonstratorem, jednak zakłada się, że w przypadku zainteresowania potencjalnych odbiorców, program prób będzie realizowany przy pomocy kilku wozów. Przedstawiciele Nextera zapewniają, że produkcja seryjna mogłaby rozpocząć się w 2015.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.