Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Czterowirnikowy chiński przemiennopłat

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 września 2013

Chiński instytut śmigłowcowy projektuje czterowirnikowy przemiennopłat, który ma być najszybszym wiropłatem świata. Jego prędkość ma przekraczać 700 km/h.

Na China Helicopter Exposition (CHE) w Tianjin HRDI (Helicopter Research and Development Institute) zaprezentował model czterowirnikowego przemiennopłata Blue Whale. Projektanci twierdzą, że ma być on o 40% szybszy niż amerykański dwuwirnikowy Boeing V-22 Osprey. Jego prędkość maksymalna w locie z wirnikami wytwarzającymi głównie ciąg poziomy jest szacowana na ponad 700 km/h.

Blue Whale ma być dużym przemiennopłatem. Jego projektowany udźwig wynosi ponad 20 ton przy blisko trzykrotnie większej maksymalnej masie startowej. Zasięg bez uzupełniania paliwa w locie ma przekraczać 3100 km, promień działania 815 km, a pułap 8600 m. Obliczeniowa prędkość przelotowa wynosi 540 km/h.

Projekt przewiduje, że cztery gondole silnikowe będą się obracać wraz ze śmigłowirnikami na końcach stałych płatów. Według Qiu Guangrong, dyrektora HRDI, prototyp Blue Whale ma powstać w ciągu 5 lat. Producentem seryjnych przemiennopłatów ma być największy koncern lotniczy ChRL – Aviation Industries of China (AVIC).

Warto zauważyć, że Blue Whale nie jest pierwszym podobnym projektem. W ubiegłej dekadzie w USA był realizowany program Bell-Boeing V-44 Quad TiltRotor. Z jego finansowania zrezygnowano w 2009.
W czasie wystawy AVIC ujawnił jeszcze jeden nieznany projekt. To szybki bezzałogowy śmigłowiec Jueying-8 Absolute Shadow. Poza przeciwbieżnymi wirnikami głównymi jest on wyposażony w śmigło ciągnące w przedniej części kadłuba.

Jueying-8  ma rozwijać prędkość 450 km/h. Oblot prototypu jest planowany na 2015. Qiu Guangrong twierdzi, że HRDI opracował już wszystkie kluczowe technologie potrzebne do zbudowania tego szybkiego śmigłowca.

HRDI pracuje też nad projektem całkowicie elektrycznego śmigłowca. Szczegółów na jego temat na razie nie ujawniono. Wiadomo jedynie, że chodzi o duży śmigłowiec bezzałogowy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.