Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wzmocnienie lotnictwa wojskowego Nigerii

Lotnictwo wojskowe, 16 września 2013

W ubiegłym tygodniu do służby w wojskach lotniczych Nigerii powróciło 10 samolotów – 9 szkolno-bojowych Alpha Jetów i transportowiec C-130H Hercules.

Para samolotów szkolno-bojowych Alpha Jet ze składu Nigerian Air Force / Zdjęcie: MO Nigerii

Unowocześnieniem Alpha Jetów zajęło się Aeronautical Engineering and Technical Services Limited (AETSL), będące spółką zależną Nigerian Air Force Holdings Company. Natomiast Hercules został zmodernizowany z pomocą Sabena Technics.

Jak stwierdził szef sztabu Nigerian Air Force (NAF, wojsk lotniczych Nigerii), marsz. Alex Badeh, poważne ograniczenia budżetowe uniemożliwiły przeprowadzenie prac remontowych i modernizacyjnych za granicą. Z tego powodu konieczne było ich zrealizowanie w kraju. Minister obrony Erelu Olusola Obada dodał, że dzięki temu rząd w Lagos może pozostać niezależny, jeżeli chodzi o obsługę i naprawy floty wojskowych statków powietrznych. Nowo wdrożone do służby samoloty będą używane do wspierania misji pokojowych i stabilizacyjnych w kraju i w regionie.

Wojska lotnicze Nigerii są jednym z największych w Afryce Zachodniej. Ich flota składa się ze statków powietrznych z niemal całego świata. Jednak z powodu braku funduszy w większości są one uziemione, co powoduje, że zdolności bojowe NAF są ograniczone.

Podstawowe transportowce NAF, C-130H liczą sobie ponad 30 lat. We wrześniu 1992 jeden z nich rozbił się, tak więc na stanie pozostało tylko 5 samolotów tego typu. W tym samym czasie NAF pozyskały 3 nieco większe C-130H-30. Jednak w 2008 w stanie zdatnym do lotu był tylko jeden nigeryjski Hercules.

Z tego powodu w lutym 2009 rząd w Lagos zwrócił się do Stanów Zjednoczonych Ameryki o pomoc w modernizacji C-130H. Jeden z samolotów przeszedł przegląd naprawczy w Lizbonie. Koszt prac wyniósł 9,2 mln USD. Hercules powrócił do służby w styczniu 2011. W tym samym roku kolejny C-130H został wysłany do zakładów Marshall Aerospace w W. Brytanii, gdzie poddano go analogicznym pracom.

Drugim podstawowym typem transportowca NAF jest Alenia G.222. 5 samolotów tego typu trafiło do NAF w połowie lat 1980. W późniejszych latach były one uziemione. Dopiero w lipcu 2005 podpisano kontrakt z producentem, wartości 74,5 mln USD, na modernizację posiadanych samolotów i pozyskanie kolejnego z zapasów Aeronautica Militare (wojsk lotniczych Włoch). W grudniu 2005 4 rozmontowane G.222 przewieziono do Lagos na pokładzie An-124. Piąty przeleciał do Włoch samodzielnie i po remoncie rozpoczął służbę ponownie, w czerwcu 2007. Obecnie służy do szkolenia pilotów i techników, którzy stracili uprawnienia na typ.

Jeszcze gorsza była sytuacja ze szkolno-bojowymi Alpha Jetami. W latach 1980. NAF otrzymały 24 samoloty tego typu. Na początku czerwca 2011 do służby powróciły 4 z nich, zmodernizowane przez Niemców, które przydzielono je do Szkoły Wojsk Lotniczych w Kainji. Obecnie samoloty te używane są do szkolenia pilotów myśliwskich oraz do misji uderzeniowych i rozpoznawczych. Jeden z Apha Jetów NAF, wspierający działania przeciwko islamistom na terenie Mali, rozbił się 7 maja br.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.