Podczas Air Force Association Air & Space Conference, trwającej w obecnie w National Harbor, spółka Textron AirLand ujawniła projekt nowego odrzutowca. Jego przeznaczeniem mają być zadania uderzeniowe i rozpoznawcze.
Spółka Textron AirLand została powołana do życia przez dwa przedsiębiorstwa. Jednym z nich jest koncern Textron, w skład którego wchodzą Cessna, potentat na rynku samolotów lekkich i odrzutowców klasy biznes oraz Bell Helicopter, czołowy producent śmigłowców cywilnych i wojskowych. Drugim jest AirLand Enterprises, założone w 2011 przez grupę inwestorów, w tym emerytowanych wojskowych, w celu opracowania nowego lekkiego samolotu uderzeniowego.
Scorpion jest konstrukcją zaprojektowaną od podstaw, jako dwusilnikowy odrzutowiec ze skrzydłem bez skosu, ze zdwojonym usterzeniem pionowym. Załoga zajmuje miejsca w układzie tandem. Maksymalna masa startowa Scorpiona to 9639 kg, a masa samolotu pustego – 5352 kg. Rozpiętość skrzydeł wynosi 13,26 m, długość kadłuba to 14,49 m, a wysokość – 4,27 m.
Pod skrzydłami, na 6 węzłach, można podwiesić uzbrojenie i wyposażenie o łącznej masie 2812 kg, a w komorze we wnętrzu kadłuba – kolejne, o masie 1361 kg. Dodatkowo pod kadłubem zabudowane mogą być 2 głowice obserwacyjne. Wątpliwe jednak, aby samolot mógł przenosić aż tyle różnorodnych środków jednocześnie, ze względu na ograniczenie udźwigu.
Jako zespół napędowy zastosowane zostały 2 silniki turbowentylatorowe o łącznym ciągu 35,6 kN. Mają one umożliwić Scorpionowi rozwinięcie prędkości maksymalnej ponad 830 km/h i wzniesienie się na wysokość 13 716 m. Zasięg do przebazowania to 4445 km. Długotrwałość typowej misji to 5 h.
Producent oferuje swój samolot rodzimym siłom zbrojnym do zadań patrolowania przestrzeni powietrznej, czy granic lądowych i morskich, wspierania działań zapobiegających skutkom klęsk żywiołowych i misji przeciwpartyzanckich.
Prace przy budowie prototypu rozpoczęły się w styczniu 2012, w zakładach Cessny w Wichita. Oblot Scorpiona ma odbyć się przed końcem br.