Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Irlandzkie patrolowce coraz bliżej

Marynarka wojenna, 17 września 2013

Brytyjskie przedsiębiorstwo stoczniowe Babcock Marine poinformowało o nadchodzącej uroczystości wodowania pierwszego z dwóch irlandzkich pełnomorskich okrętów patrolowych.

Nowe irlandzkie patrolowce mają pozostać w służbie przez co najmniej 30 lat. Głównym zadaniem okrętów będą misje patrolowe realizowane na wodach morza terytorialnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej państwa. Zawarte w 2010 porozumienie zawiera w sobie opcję na jeszcze jeden okręt patrolowy omawianego projektu / Rysunek: Babcock Marine

Irlandzkie patrolowce budowane są na terenie zakładów stoczniowych Babcock w Appledore na południu Wielkiej Brytanii. Według informacji przekazanych przez przedstawicieli brytyjskiego przedsiębiorstwa podczas targów DSEI 2013, realizacja zawartego z Dublinem w 2010 porozumienia przebiega zgodnie z wytyczonym terminarzem.

Już 3 listopada ma dojść do wodowania pierwszego z omawianych okrętów, przyszłego LÉ Samuel Beckett. Wydarzenie to pozwoli na szybkie rozpoczęcie prób morskich patrolowca, a także jego terminowe przekazanie odbiorcy w lutym 2014.

Dzień po wodowaniu LÉ Samuel Beckett w Appledore odbędzie się symboliczna uroczystość położenia stępki pod drugi z irlandzkich patrolowców. Cięcie blach pod okręt już się rozpoczęło. Ma on wejść na stan marynarki wojennej Irlandii w lutym 2015.

Irlandzkie patrolowce budowane są przez Babcock Marine na podstawie wspomnianego porozumienia sprzed 3 lat, którego wartość wynosi 99 mln euro. Po ich wprowadzeniu do służby, zastąpią one obecnie użytkowane wiekowe okręty patrolowe typu Emer: LÉ Emer (P21), LÉ Aoife (P22) i LÉ Aisling (P23).

Jednostki te rozpoczęły służbę pod koniec lat 1970. Ich wycofanie z linii staje się coraz bardziej palącą kwestią, głównie ze względu na rosnącą awaryjność, a także nieprzystosowanie do wymogów współczesnego pola walki.

Nowe irlandzkie okręty patrolowe będą miały 90 m długości, a ich wyporność ma wynosić 1933 t. Jednostki będą rozwijały prędkość 23 w, a ich zasięg (przy prędkości 15 w) ma sięgać 11,1 tys. km. Załogę ma stanowić 44 oficerów i marynarzy, a w razie potrzeby będzie można przyjąć na pokład 10 dodatkowych pasażerów.

Uzbrojenie irlandzkich okrętów ma składać się z 76-mm armaty Oto Melara 76/62 oraz 2 20-mm armat, a także 4 km (2 7,62-mm i 2 12,7-mm). Co więcej, z pokładu patrolowców będą mogły operować bezzałogowe statki latające. Zabraknie na nim jednak miejsca na śmigłowce.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.