Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

GPS dla Lockheed Martina

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 maja 2008

Grupa Lockheed Martina rozpocznie prace nad kolejną, trzecią generacją systemu nawigacji satelitarnej GPS.

Nowy system ma mieć poprawione możliwości działania w każdym dotychczasowym aspekcie. Dotyczyć to ma m.in. precyzji pomiarów dla odbiorców cywilnych tak, by zapewnić przewagę nad europejskim systemem Galileo. Służyć temu będzie wprowadzenie nowego kanału cywilnego L1C.

Podobne zmiany planuje się dla odbiorców wojskowych. Rozszerzenie i wzmocnienie pasma wojskowego ma być połączone z lepszą ochroną przeciwzakłóceniową. Zmiany dotyczyć będą również systemu wykrywania wybuchów jądrowych.

Przedstawiciele US Air Force podpisali wczoraj w tej sprawie otwarty kontrakt z Lockheed Martinem o szacunkowej wartości 1,48 mld USD. Koncern, wspólnie z ITT Corp. oraz General Dynamics, stworzy prototyp systemu (dwa satelity testowe, symulatory systemu nawigacji i satelity), a jako opcję założono budowę 10 satelitów seryjnych GSP IIIA.

Tworzenie systemu nowej generacji planowane jest bowiem w 3 etapach: A, B i C. W pierwszym zostanie umieszczonych na orbicie 8-10 satelitów, w drugim 8, w ostatnim - 16 egz. Wykonawca każdego etapu zostanie wybrany w oddzielnym przetargu.

Obecnie prace przy systemie GPS dzielą między siebie grupy przemysłowe, skupione wokół Lockheed Martina i Boeinga. Ta pierwsza w latach 1997-2004 dostarczyła 21 satelitów IIR i IIR-M, z których obecnie pracuje 18 egz. (trzy starty okazały się nieudane). Grupa Boeinga natomiast od 2009 rozpocznie dostarczanie pierwszych z 10 zamówionych satelitów IIF.

Pierwsze satelity modelu IIIA powinny zostać umieszczone na orbicie w 2014.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.