Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tablety w kabinach Hawków

Lotnictwo wojskowe, 10 października 2013

BAE Systems przekazało do prób tablety dla pilotów wojsk lotniczych RPA, używających samolotów Hawk. Jest to pierwsze zastosowanie tego rodzaju urządzeń w lotnictwie wojskowym.

Poprzednio piloci przechowywali mapy podejścia w kieszeni kombinezonu na udzie. Teraz są one zapisane w pamięci tabletu

Tablety stopniowo wchodzą do użycia w lotnictwie, zastępując papierową dokumentację. Niedawno na wprowadzenie urządzeń tego typu do powszechnego użytku zdecydowały się linie lotnicze Delta (Tablety dla pilotów Delta Air Lines, 2013-10-04). Niedawno do grona użytkowników tabletów dołączyli także piloci South African Air Force (SAAF, wojsk lotniczych Republiki Południowej Afryki). Przystosowaniem urządzeń dla potrzeb lotnictwa wojskowego zajął się zespół pracujący w wytwórni BAE Systems w Brough, w hrabstwie East Yorkshire.

Dzięki tabletom szkolący się piloci będą mieli dostęp do wszystkich publikacji technicznych, map podejścia do lądowania, aplikacji przeliczeniowych i prognozy pogody, za jednym dotknięciem ekranu. Wcześniej informacje te były zawarte na kartach i mapach, które lotnicy trzymali w kieszeniach kombinezonów lub torbach w kabinie.

Jak stwierdził Główny Inżynier działu Rozwoju Hawka, Lee Franks, podstawowym wyzwaniem było, aby patrząc na tablet, nie odczuwało się różnicy pomiędzy zabieraną poprzednio do kabiny dokumentacją papierową. W trakcie przystosowywania tabletu musieliśmy uwzględnić trzy główne obszary, w jakich różni się on od dokumentacji papierowej. Przede wszystkim musieliśmy upewnić się, że tablet nie eksploduje, jeżeli narazimy go na gwałtowną dekompresję. Trzeba było też zapewnić, że nie będzie zakłócał działania pokładowych przyrządów elektronicznych, czy busoli magnetycznej – dodał Lee Franks.

W tym celu zespół specjalistów z Brough sprawdził odporność tabletu na gwałtowną dekompresję i przeprowadził analizę poziomu emisji elektromagnetycznej na inne urządzenia. Dodatkowo zbadano wpływ tabletu na działanie busolimagnetycznej.

Jedną z zalet tabletu jest możliwość przystosowania go do przechowywania wszelkich informacji, jakich potrzebuje każdy użytkownik. To nie jest nowy wskaźnik, ma on niezależne oprogramowanie, inne niż wskaźniki w kabinie – podkreślił Lee Franks.

Andy Blythe, pilot doświadczalny, prezentuje nowy tablet i rękawice, niezbędne do jego użytkowania w kabinie Hawka  / Zdjęcia: BAE Systems

Po opisanych wyżej rygorystycznych próbach, 9 września piloci SAAF otrzymali do przetestowania 4 tablety. Razem z urządzeniami dostarczono także 6 par specjalnie zmodyfikowanych rękawic. Stosowane dotychczas rękawice lotnicze nie były odpowiednie do używania tabletów, dlatego trzeba było je dostosować do tego celu.

Zespół z Brough pracuje teraz nad przygotowaniem analogicznych prób tabletów, które przeprowadzą Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii), Bharatiya VayuSena (wojska lotnicze Indii) i Royal Australian Air Force (królewskie wojska lotnicze Australii), będące jednymi z 18 krajów, które eksploatują samoloty szkolenia zaawansowanego Hawk.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.