Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja austriackich AB212

Lotnictwo wojskowe, 14 listopada 2013

Wojska lotnicze Austrii odebrały pierwsze zmodernizowane śmigłowce transportowe AB212.

Jeden z austriackich AB212, przed modernizacją / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Program modernizacji austriackich AB212 został anonsowany w kwietniu 2010, przez ówczesnego szefa resortu obrony, Norberta Darabosa. Początkowo planowano, że unowocześnienie 23 wiropłatów kosztować będzie 63 mln euro (ok. 246 mln PLN) i zakończy się w 2014.

W maju tego samego roku podpisano stosowne porozumienia z przedsiębiorstwami AgustaWestland i Elbit. Planowano, że prace będą realizowane w zakładach w pobliżu Rzymu. Jednak w międzyczasie liczba modernizowanych śmigłowców wzrosła do 24, po zakupieniu pojedynczego AB212 z drugiej ręki. Z powodu dodatkowych wymagań zwiększyła się także wartość kontraktu, do 71 mln euro (279 mln PLN). Prace mają zostać wykonane do końca 2015.

Minister obrony Austrii, Gerald Klug, w kabinie unowocześnionego AB212 / Zdjęcie: MO Austrii

Minister obrony Austrii, Gerald Klug, przekazał dwa pierwsze AB212 przeznaczone dla Österreichische Luftstreitkräfte (austriackich wojsk lotniczych) podczas uroczystości, która miała miejsce w bazie lotniczej Hoersching-Vogler. Austriackie AB212 zostały wyposażone w 3 nowoczesne kolorowe wskaźniki w kabinie załogi, umożliwiające wykonywanie lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG), nową konsolę układu sterowania lotem i radiostacje kompatybilne z siecią łączności CONRAD. W śmigłowcach zabudowano także układy ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radarową, wyrzutniki flar i układy ostrzegające przed odpalonymi pociskami rakietowymi (według tygodnika Jane’s są to Alliant Techsystems AN/AAR-47A(V)2, jednak Austriacy nigdy nie opracowali ich niezbędnego elementu – biblioteki zagrożeń).

Kolejnym słabym punktem AB212 Österreichische Luftstreitkräfte jest ich wiek. Śmigłowce zostały dostarczone w latach 1980., a przeglądy naprawcze układów transmisji wykonano pod koniec lat 1990. Co gorsza, dotychczas nie przeprowadzono żadnych przedsięwzięć mających na celu wydłużenie okresu trwałości użytkowej struktury płatowców. Byłoby to bardzo pożądane, biorąc pod uwagę zapowiedzi Austriaków, że AB212 mają pozostać w służbie przez następne 25 lat.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.