Wczoraj do instytutu lotniczego im. M. M. Gromowa w Żukowskim przyleciał piąty przedseryjny Suchoj PAK-FA (T-50). Samolot wyróżnia się nowym, dwubarwnym kamuflażem.
Przelot z Komsomolska nad Amurem do Żukowskiego zrealizowano z trzema międzylądowaniami. Podczas niego za sterami T-50-5 zasiadał pilot doświadczalny, bohater FR, Jurij Waszczuk. Pierwszy lot T-50-5 odbył się kilkanaście dni temu – 28 października, w wytwórni KnAAZ (dawna KnAAPO). Warto przypomnieć, że na początku br. analogicznego wyczynu dokonał czwarty przedseryjny T-50 (Długotrwały lot PAK-FA, 2013-01-18).
Piąty przedseryjny T-50 dołączył do czterech innych samolotów tego typu, które obecnie przechodzą próby w locie w instytucie im. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą. Łącznie, od oblotu pierwszego T-50 w styczniu 2010 , wykonały one dotychczas ok. 400 lotów (Czwarty PAK FA w powietrzu, 2012-12-12, Oblot trzeciego PAK FA, 2011-11-22, Początek prób w locie drugiego PAK FA, 2011-03-03, PAK FA oblatany, 2010-01-29). Natomiast w KnAAZ trwają badania dwóch innych T-50 – jeden z nich służy do prób instalacji pokładowych, a drugi – do prób wytrzymałościowych struktury.
Jak mówi Aleksander Dawidienko, główny konstruktor PAK-FA, finalizacja pierwszego etapu prób w locie T-50 planowana jest przed końcem br. W 1. kw. 2014 rozpoczną się próby państwowe, z udziałem wszystkich przedseryjnych PAK-FA, które potrwają do 2015. Pierwsze seryjne T-50 mają trafić do rąk pilotów WWS FR w 2016.