Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hiszpania oferuje Indiom S-80

Marynarka wojenna, 01 grudnia 2013

Indie miały otrzymać wstępną propozycję zakupu hiszpańskich OP typu S-80.

Wizualizacja OP typu S-80. W przypadku zwycięstwa omawianej konstrukcji w indyjskim przetargu, Navantia przekaże lokalnemu producentowi okrętów technologię niezbędną do ich budowy. Hiszpanie mają zapewnić też wieloletnie wsparcie techniczne, zarówno podczas konstruowania i produkcji OP, jak i ich eksploatacji. Szanse na zaistnienie takiego scenariusza są jednak małe, przede wszystkim ze względu na faworyzowanie przez New Delhi francuskich Scorpène / Rysunek: Navantia

Oferta miała zostać złożona przy okazji kilkudniowej wizyty okrętu zaopatrzeniowego Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii), SPS Cantabria (A15), w Indiach (SPS Cantabria w Indiach, 2013-11-26). Jej szczegóły nie zostały podane do publicznej wiadomości. Wiadomo, że Hiszpanie chcieliby sprzedać Indiom 6 konwencjonalnych OP typu S-80.

Okręty miałyby zostać nabyte w ramach zapowiadanego od dłuższego czasu programu Project 75I (P-75I) (Przetarg na nowe indyjskie OP coraz bliżej, 2013-08-09). Dzięki jego realizacji, Bhāratīya Nau Senā (marynarka wojenna Indii) ma zakupić 6 nowoczesnych konwencjonalnych OP. Wśród potencjalnych konkurentów hiszpańskiej Navantii wymienia się przede wszystkim rosyjski Rosoboronexport (typ Amur 1650), francuskie DCNS (Scorpène) oraz niemieckie HDW (Typ 214).

Trudno obecnie oceniać szanse S-80 w rywalizacji z powyższymi podmiotami. Na niekorzyść Hiszpanów przemawia fakt, że program budowy wspomnianych jednostek, powstających z myślą o Armada Española, odnotował w ostatnich latach liczne wpadki, które rzutują na tempo jego realizacji, a także szanse ukończenia projektu (Ciąg dalszy problemów S-80, 2013-10-21, Błędy konstrukcyjne S80, 2013-05-24).

Z drugiej strony, New Delhi ma już doświadczenie ze współpracy z Navantią. Hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe, wespół z francuskim DCNS, brało w przeszłości udział w realizacji programu Project 75 (P-75), którego założeniem jest budowa dla Bhāratīya Nau Senā 6 konwencjonalnych OP typu Scorpène.

Należy przyznać jednak, że doświadczenia te nie są pozytywne. Wspomniany program P-75 zalicza kolejne opóźnienia (Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23, Scorpene dla Indii dopiero w 2016?, 2013-04-16), a na dodatek New Delhi nie udało się przedłużyć umowy z Navantią i DCNS dotyczącej wsparcia technicznego dla rodzimego producenta okrętów, przedsiębiorstwa stoczniowego Mazagon Dock Limited (MDL). Bez pomocy Europejczyków Hindusi muszą samodzielnie opracować szereg rozwiązań konstrukcyjnych OP, w tym związanych z budową kadłuba oraz montażem wyposażenia elektronicznego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.