Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat dla napędu HondaJet

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 14 grudnia 2013

FAA wydała certyfikat wg Part 33 dla silnika GE Honda Aero Engines HF120. Otwiera to drogę do certyfikacji i uruchomienia produkcji seryjnej samolotów HA-420 HondaJet.

Amerykańska Federal Aviation Administration ogłosiła wydanie certyfikatu wg Part 33 dla turbowentylatorowego silnika GE Honda Aero Engines HF120 o ciągu 9,1 kN. GE Honda Aero Engines to joint venture 50/50 GE Aviation i HondaJet powstałe w 2004. Silnik HF120 został opracowany specjalnie do napędu lekkiego samolotu odrzutowego HA-420. Prace nad nim trwają od 2006.

Certyfikacja silnika GE Honda Aero Engines HF120 trwała dość długo. W kilkuletnich testach użyto 13 silników. Przepracowały one 9 000 godzin, realizując 14 tys. cyklów. Najwięcej problemów sprawiało oblodzenie wlotów do silnika i skuteczna walka z nim.

Pierwszy seryjny HA-420 HondaJet ma wejść do eksploatacji pod koniec 2014. Wcześniej musi uzyskać certyfikat typu, co jest możliwe dopiero po decyzji FAA dotyczącej napędu. Nowy lekki odrzutowiec pasażerski będzie konkurować na rynku z samolotami Phenom 100 i Cessna M2. To bardzo trudny rynek, szczególnie po kryzysie ekonomicznym końca poprzedniej dekady. HondaJet ma przyciągnąć klientów niskim zużyciem paliwa dzięki specjalnemu układowi aerodynamicznemu i nietypowej konstrukcji sinika. Jej cena jest szacowana na 4,5 mln USD.

Produkcja seryjna HA-420 ma zostać uruchomiona w Greensboro w Karolinie Północnej. Montownia silników HF120 funkcjonuje w zakładach GE w Lynn w stanie Massachusetts. Możliwe jest jednak jej przeniesienie w przyszłym roku do siedziby GE Honda Aero Engines w Burlington w Karolinie Północnej, na teren Burlington-Alamance Regional Airport.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.