Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

1300. Ipanema

Lotnictwo cywilne, 17 grudnia 2013

Embraer dostarczył wczoraj użytkownikowi 1300. samolot rolniczy Ipanema. Tempo produkcji tego typu wciąż rośnie.

Jubileuszowa Ipanema, przeznaczona dla brazylijskiego przedsiębiorstwa Fort Aviação Agrícola  / Zdjęcie: Embraer

Przekazanie jubileuszowego, już 1300. samolotu, odbyło się wczoraj. Jej odbiorcą jest przedsiębiorstwo agrolotnicze Fort Aviação Agrícola, z Rio Verde, w stanie Goiás.

Prace nad konstrukcją EMB-200 rozpoczęto w maju 1969. Wkrótce całość projektu przekazano Embraerowi, założonemu 2 stycznia 1970. Prototyp Ipanemy wzbił się w powietrze 30 lipca 1970.W 1982 produkcja została przeniesiona do zakładów Indústria Aeronáutica Neiva, których aktywa Embraer nabył w marcu 1980.

Po wyprodukowaniu kilku różnych wersji, w 2002 światło dzienne ujrzał EMB-202 napędzany etanolem. Warto wspomnieć, że Brazylia jest obecnie drugim co do wielkości w świecie, po Stanach Zjednoczonych, producentem biopaliw. Wytwarza się tam m.in. etanol z trzciny cukrowej. Kraj ten jest też jego największym eksporterem – dużą część produkcji kupuje Japonia.

19 października 2004 brazylijskie Centro Técnico Aeroespacial (CTA, Centrum Techniki Lotniczej) przyznało Certyfikat Typu samolotowi EMB-202A, napędzanemu silnikiem Lycoming IO-540K1J5 zasilanemu etanolem, określanym także jako alkohol lotniczy (AvAlc).

Natomiast 15 marca 2005 Neiva dostarczyło 1000. egzemplarz Ipanemy, będący zarazem pierwszym samolotem wersji EMB-202A, przystosowanym do używania AvAlc. W związku z tym otrzymał on nowe malowanie w kolorze zielonym, symbolizującym, że jest to konstrukcja przyjazna dla środowiska naturalnego.

O tamtej pory EMB-202A napędzany AvAlc cieszy się niesłabnącym powodzeniem. W 2011 sprzedano 58 samolotów tego typu, w 2012 – 66, a prognoza na rok bieżący zakłada dostarczenie aż 70 Ipanem. Są one używane przez agrolotników z Brazylii i innych krajów organizacji MERCOSUR (Mercado Comun del Sur – Wspólny Rynek Południa) do oprysków pól uprawnych bawełny, trzciny cukrowej, owoców cytrusowych, eukaliptusów, kukurydzy, soi i kawy, a także gaszenia pożarów.

Neiva zapewnia także użytkownikom EMB-202 możliwość przystosowania silnika do zasilania go AvAlc. Cena Ipanemy napędzanej benzyną lotniczą to 247 tys. USD. Wersja napędzana etanolem kosztuje dodatkowe 14 tys. USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.