Embraer dostarczył wczoraj użytkownikowi 1300. samolot rolniczy Ipanema. Tempo produkcji tego typu wciąż rośnie.
Przekazanie jubileuszowego, już 1300. samolotu, odbyło się wczoraj. Jej odbiorcą jest przedsiębiorstwo agrolotnicze Fort Aviação Agrícola, z Rio Verde, w stanie Goiás.
Prace nad konstrukcją EMB-200 rozpoczęto w maju 1969. Wkrótce całość projektu przekazano Embraerowi, założonemu 2 stycznia 1970. Prototyp Ipanemy wzbił się w powietrze 30 lipca 1970.W 1982 produkcja została przeniesiona do zakładów Indústria Aeronáutica Neiva, których aktywa Embraer nabył w marcu 1980.
Po wyprodukowaniu kilku różnych wersji, w 2002 światło dzienne ujrzał EMB-202 napędzany etanolem. Warto wspomnieć, że Brazylia jest obecnie drugim co do wielkości w świecie, po Stanach Zjednoczonych, producentem biopaliw. Wytwarza się tam m.in. etanol z trzciny cukrowej. Kraj ten jest też jego największym eksporterem – dużą część produkcji kupuje Japonia.
19 października 2004 brazylijskie Centro Técnico Aeroespacial (CTA, Centrum Techniki Lotniczej) przyznało Certyfikat Typu samolotowi EMB-202A, napędzanemu silnikiem Lycoming IO-540K1J5 zasilanemu etanolem, określanym także jako alkohol lotniczy (AvAlc).
Natomiast 15 marca 2005 Neiva dostarczyło 1000. egzemplarz Ipanemy, będący zarazem pierwszym samolotem wersji EMB-202A, przystosowanym do używania AvAlc. W związku z tym otrzymał on nowe malowanie w kolorze zielonym, symbolizującym, że jest to konstrukcja przyjazna dla środowiska naturalnego.
O tamtej pory EMB-202A napędzany AvAlc cieszy się niesłabnącym powodzeniem. W 2011 sprzedano 58 samolotów tego typu, w 2012 – 66, a prognoza na rok bieżący zakłada dostarczenie aż 70 Ipanem. Są one używane przez agrolotników z Brazylii i innych krajów organizacji MERCOSUR (Mercado Comun del Sur – Wspólny Rynek Południa) do oprysków pól uprawnych bawełny, trzciny cukrowej, owoców cytrusowych, eukaliptusów, kukurydzy, soi i kawy, a także gaszenia pożarów.
Neiva zapewnia także użytkownikom EMB-202 możliwość przystosowania silnika do zasilania go AvAlc. Cena Ipanemy napędzanej benzyną lotniczą to 247 tys. USD. Wersja napędzana etanolem kosztuje dodatkowe 14 tys. USD.