Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Udana ewakuacja okrętu podwodnego

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 03 czerwca 2008

Marynarze ORP Sęp ćwiczyli ewakuację z leżącego na dnie okrętu podwodnego. Wydostali się na powierzchnię na pokładach pojazdów podwodnych systemów ratowniczych: NATO-wskiego NSRS i amerykańskiego US SRDRS.

NOCGV Hearstad opuszcza do wody pojazd NSRS / Zdjęcie: Marynarka Wojenna RP

Ćwiczenie ewakuacji załogi okrętu podwodnego leżącego na dnie było jednym z najważniejszych zadań międzynarodowych manewrów Bold Monarch 2008, trwających obecnie u wybrzeży Norwegii. Manewry te, to największe w historii ćwiczenia w ratowaniu załóg okrętów podwodnych prowadzone pod auspicjami NATO.

ORP Sęp jest pierwszym z trzech okrętów podwodnych, które sprawdziły działanie dwóch najnowszych systemów ratowania załóg okrętów podwodnych. Polski okręt współpracował z NSRS (NATO Submarine Rescue System) i US SRDRS (Submarine Rescue Diving and Recompression System). Operację ewakuacji przeprowadzono na głębokości ponad 80 metrów.

Sęp i dwa pozostałe okręty podwodne uczestniczące w Bold Monarch 08 (holenderski HNLMS Dolfijn i norweski HNOMS Uthaug) w ciągu ostatniego tygodnia przetestowały kilkakrotnie oba systemy. Zostały one wykorzystane po raz pierwszy w warunkach rzeczywistej operacji morskiej. Do tej pory ich konstruktorzy i operatorzy spędzili setki godzin w basenach, na płytkich wodach przybrzeżnych i w trenażerach. Tylko z pojazdem podwodnym wchodzącym w skład NSRS polski okręt łączył się sześciokrotnie. Kilku członków załogi Sępa przeszło na pojazdy ratownicze i wydostało się na powierzchnię.

Operacja połączenia ratowniczego pojazdu podwodnego z leżącym na dnie okrętem przypomina dokowanie wahadłowca do stacji kosmicznej. Po zlokalizowaniu okrętu podwodnego pojazd podchodzi do kadłuba i cumuje do włazu jednostki. Po zetknięciu obu kadłubów następuje tzw. soft sealing, czyli wstępne połączenie, którego celem jest szczelne przylgnięcie włazu ratowniczego pojazdu do włazu okrętu podwodnego. Po sprawdzeniu szczelności zostaje wypompowana woda z przestrzeni pomiędzy włazami, a ciśnienie w przejściu pomiędzy jednostkami jest wyrównywane. W ten sposób uzyskuje się tzw. hard sealing, gdyż woda otaczająca połączenie z powodu znacznej różnicy ciśnień dociska pojazd ratowniczy do kadłuba okrętu podwodnego. Pojazd otwiera swój właz, daje sygnał okrętowi podwodnemu, który po przetestowaniu szczelności otwiera swój. Cały proces w warunkach rzeczywistej akcji ratowania okrętu podwodnego kończy się przejściem załogi okrętu na pokład pojazdu i ewakuacją na powierzchnię. W ramach ćwiczenia następuje wymiana załogi pomiędzy obiema jednostkami. Na pokład pojazdu przechodzi kilku członków załogi okrętu, a na pokład okrętu przechodzą obserwatorzy uczestniczący w ćwiczeniu.

Do udziału w Bold Monarch 08 Polska wystawiła komponent Marynarki Wojennej w składzie okrętu podwodnego ORP Sęp i okrętu ratowniczego ORP Lech, a także nurków, specjalistów ratownictwa i służb medycznych. W ćwiczeniach uczestniczą jednostki z Francji, Grecji, Holandii, Izraela, Kanady, Norwegii, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Obserwatorami są przedstawiciele m.in. Argentyny, Australii, Chin, Indii, Japonii, Hiszpanii, Południowej Afryki i Singapuru oraz międzynarodowej organizacji zrzeszającej ekspertów z zakresu ratowania okrętów podwodnych - ISMERLO (International Submarine Escape and Rescue Liaison Office). Ćwiczeniem kieruje wielonarodowy sztab zaokrętowany na holenderskim okręcie HNLMS Rotterdam.

Wg informacji por. mar. Grzegorz ŁYKO


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.