Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnisko dla Lublina

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 05 czerwca 2008

Komisja Europejska zgodziła się na przeznaczenie 296 mln euro na budowę lotniska Lublin-Świdnik. Dzięki temu miasto, a także cały region zyska pierwsze lotnisko pasażerskie.

Jedna z koncepcji budowy lotniska. Zakłada ona wybudowanie pasa startowego o długości 2520 m, co pozwoli na przyjmowanie mniejszych samolotów rejsowych, typu Boeing B737 czy Airbus A320, a więc standardowych maszyn, m.in. tanich przewoźników. Budowa będzie wymagała wykarczowania sporej powierzchni lasu. Dotychczasowe lotnisko trawiaste nadal będzie mogło być wykorzystywane przez zakłady lotnicze. Nie można było na nim wybudować betonowego pasa startowego, z powodu występowania w jego bliskości unikalnej kolonii susła perełkowatego, objętego bezwzględną ochroną / Rysunek: Port Lotniczy Lublin S.A.

Obecnie w Lublinie i jego najbliższych okolicach istnieją dwa małe lotniska. Sportowe, Aeroklubu Lubelskiego, w Lublinie-Radawcu, z pasem wzlotów o długości 950 m i przyfabryczne lotnisko w pobliskim Świdniku, z podobnym pasem startowym o długości 1200 m.

W dobie wzrastającego ruchu lotniczego, brak pełnowymiarowego lotniska zaczął być coraz mocniej odczuwany w tym regionie kraju (poza Rzeszowem-Jasionką nie ma takiego na całej ścianie wschodniej). Rozważano wybudowanie odpowiedniego obiektu od podstaw, w Niedźwiadzie lub zagospodarowanie istniejących lotnisk wojskowych w Dęblinie i Białej Podlaskiej. Ostatecznie zdecydowano się na lokalizację w pobliskim Świdniku.

Nowy port lotniczy powstanie na terenie lotniska fabrycznego Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego PZL-Świdnik. Decyzję w tej sprawie podjęto w 2007.

Mogła być ona jednak zrealizowana dopiero po zapewnieniu środków finansowych. Część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu państwa i funduszy samorządu. 24% kwoty dostarczy Port Lotniczy Lublin S.A., spółka, którą tworzy obecnie 10 akcjonariuszy, w tym Województwo Lubelskie, Gmina Miasto Lublin, Gmina Miejska Świdnik, a także przedsiębiorstwa, w tym prywatne, m.in. WSK PZL-Świdnik S.A. czy największy w Polsce operator cargo, Exin Sp. z o.o.

Warunkiem koniecznym powstania nowego portu lotniczego była jednak pomoc finansowa struktur Unii Europejskiej. Ostatecznie Komisja Europejska przyznała na ten cel 296 mln Euro. Jednym z najważniejszych powodów pozytywnej decyzji, był fakt trudnego dostępu do tego oddalonego rejonu UE. Budowa obiektu ma się zakończyć w 2011.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.