Komisja Europejska zgodziła się na przeznaczenie 296 mln euro na budowę lotniska Lublin-Świdnik. Dzięki temu miasto, a także cały region zyska pierwsze lotnisko pasażerskie.
Obecnie w Lublinie i jego najbliższych okolicach istnieją dwa małe lotniska. Sportowe, Aeroklubu Lubelskiego, w Lublinie-Radawcu, z pasem wzlotów o długości 950 m i przyfabryczne lotnisko w pobliskim Świdniku, z podobnym pasem startowym o długości 1200 m.
W dobie wzrastającego ruchu lotniczego, brak pełnowymiarowego lotniska zaczął być coraz mocniej odczuwany w tym regionie kraju (poza Rzeszowem-Jasionką nie ma takiego na całej ścianie wschodniej). Rozważano wybudowanie odpowiedniego obiektu od podstaw, w Niedźwiadzie lub zagospodarowanie istniejących lotnisk wojskowych w Dęblinie i Białej Podlaskiej. Ostatecznie zdecydowano się na lokalizację w pobliskim Świdniku.
Nowy port lotniczy powstanie na terenie lotniska fabrycznego Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego PZL-Świdnik. Decyzję w tej sprawie podjęto w 2007.
Mogła być ona jednak zrealizowana dopiero po zapewnieniu środków finansowych. Część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu państwa i funduszy samorządu. 24% kwoty dostarczy Port Lotniczy Lublin S.A., spółka, którą tworzy obecnie 10 akcjonariuszy, w tym Województwo Lubelskie, Gmina Miasto Lublin, Gmina Miejska Świdnik, a także przedsiębiorstwa, w tym prywatne, m.in. WSK PZL-Świdnik S.A. czy największy w Polsce operator cargo, Exin Sp. z o.o.
Warunkiem koniecznym powstania nowego portu lotniczego była jednak pomoc finansowa struktur Unii Europejskiej. Ostatecznie Komisja Europejska przyznała na ten cel 296 mln Euro. Jednym z najważniejszych powodów pozytywnej decyzji, był fakt trudnego dostępu do tego oddalonego rejonu UE. Budowa obiektu ma się zakończyć w 2011.