Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejna modernizacja Orlika

Lotnictwo wojskowe, 13 stycznia 2014

Inspektorat Uzbrojenia opublikował informację dotyczącą analizy rynku związanej z modernizacją samolotu szkolnego PZL-130 Orlik do wersji TC-II glass cockpit.

Siły Powietrzne RP dysponują obecnie 28 Orlikami, w tym 16 w wersji PZL-130 TC-II Garmin / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Inspektorat Uzbrojenia (IU) prowadzi, w ramach realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej, analizę rynku dotyczącą możliwości modernizacji samolotu turbośmigłowego PZL-130 Orlik TC-I do wersji TC-II glass cockpit. Przeznaczony on będzie do szkolenia personelu latającego z wykorzystaniem zintegrowanego systemu awionicznego oraz zunifikowanej z architekturą kabiny glass cockpit samolotu wielozadaniowego F-16C/D Block 52+, wskaźnika przeziernego i sterownic HOTAS.

Jak można przeczytać w dokumencie opublikowanym przez IU, PZL-130 TC-II glass cockpit używany będzie w procesie szkolenia lotniczego personelu latającego realizowanego zgodnie z obowiązującym w Siłach Zbrojnych RP systemem szkolenia przygotowującym do lotów samolotem AJT (szkolenia zaawansowanego) i F-16C/D Block 52+ w zakresie Introduction to Fighter Fundamentals (wprowadzenie do podstaw walki powietrznej).

W ramach realizacji w/w przedsięwzięcia planowane jest zmodernizowanie 12 samolotów PZL-130 Orlik TC-I do wersji TC-II glass cockpit. Mają one mieć układ sterowania lotem umożliwiający zabudowanie autopilota lub stabilizatora lotu i zespół silnik-śmigło zabezpieczony przed skutkami oblodzenia, z ogrzewaniem łopat śmigła i układu dolotowego powietrza do silnika oraz zabudowaną zintegrowaną awionikę, obejmującą wskaźniki wielofunkcyjne, sterownice HOTAS, pulpity sterowania układu IFF i radiostacji.

Planowane jest też pozyskanie systemu szkoleniowego z kompleksowym symulatorem lotu, wykonanym w postaci modułu do symulatora samolotu z wyposażeniem Garmin oraz pakietu logistycznego, dla okresu eksploatacji nie krótszego niż 20 lat.

IU zakłada, że szkolenie z użyciem samolotów PZL-130 TC-II glass cockpit ma rozpocząć się od 2018.

Przedsiębiorstwa zainteresowane udziałem w badaniu rynku powinny przesłać zgłoszenia do IU do 31 stycznia br. Po ich weryfikacji, do wybranych podmiotów zostaną przesłane szczegółowe Zapytania o Informację w formie ankiety dotyczącej wymagań funkcjonalno-technicznych i formularza dotyczących kosztów cyklu trwałości użytkowej. Następnie IU rozważy możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego z wybranymi podmiotami w ramach kolejnego etapu fazy analityczno-koncepcyjnej. Informacja o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego także zostanie opublikowana na stronie internetowej IU.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.