Najnowszy Tur 2, opancerzony samochód patrolowy o masie maksymalnej 9,4 tony, został wyekspediowany z AMZ-Kutno i będzie miał światową premierę podczas salonu Eurosatory 2008, rozpoczynającego się 16 czerwca.
Tur 2 powstał na bazie dotychczasowych doświadczeń zebranych przez AMZ-Kutno podczas projektowania i badań pojazdów Dzik, Tur i Żubr. Tym razem inżynierowie z Kutna sięgnęli po podwozie militarne z prawdziwego zdarzenia - nowy Tur został osadzony na podwoziu dostarczonym przez Renault Trucks Defence. Tur 2 nie jest samochodem małym - jego wysokość całkowita (bez zsmu Kobuz) wynosi ok. 220 cm.
Dzięki o prawie 2 tony większej masie dopuszczalnej możliwe stało się lepsze pogodzenie wysokiego poziomu odporności balistycznej, osłony przed skutkami wybuchów min czy atakiem ładunkami improwizowanymi z zapewnieniem nie tylko wygodnego transportu 4-5 żołnierzy z pełnym oporządzeniem, ale możliwością zabudowania szerokiej gamy wyposażenia dodatkowego, jak środki łączności, wymiany informacji i danych, klimatyzacji oraz zapasów wody, żywności czy amunicji na czas prowadzenia patrolu w trudnych warunkach.
Tur 2 jest napędzany 4,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym Cumminsa o mocy 220 KM, z automatyczną skrzynią biegów Allison 2500 (6 biegów w przód, 1 w tył). Podwozie wyposażone jest w koła z oponami 335/80 R20, z systemem centralnego pompowania (CTIS). 200-litrowy zbiornik paliwa pozwala na przejechanie do 800 km z prędkością podróżną 70 km/h, przy czym maksymalna prędkość Tura II jest określana jako 120 km/h, zaś minimalna to 4 km/h.
Tur 2 zapewniać ma ochronę balistyczną załogi na poziomie 3 STANAG 4569 (7,62x51AP z 30 m z prędkością 930 m/s) i osłonę przeciwminową w pełnym zakresie 2 poziomu (czyli 6 kg TNT pod kołem i centralnie pod kadłubem) z opcją rozszerzenia do poziomu 3. Odłamkoodporność ma być utrzymana na poziomie 5 (pocisk 155-mm eksplodujący 25 m od pojazdu w zakresie 0-90°), co dobrze rokuje także wysokiemu poziomowi odporności na atak ładunkami improwizowanymi.
Załogę stanowić może 5 osób w układzie 2+3. Przy zachowaniu powyższego poziomu ochrony pojazd wciąż dysponuje ładownością na poziomie 1200 kg, co może być wykorzystane do instalacji uzbrojenia czy wyposażenia specjalnego bądź transportu zaopatrzenia.
Światowa premiera publiczna Tura 2 na Eurosatory to jednoznaczny sygnał, iż jakkolwiek rynek krajowy jest istotny, to dla zachowania konkurencyjności i dalszego rozwoju AMZ-Kutno konieczne jest poszukiwanie klientów także - a może przede wszystkim - poza Polską. Podobną strategię przyjęły wcześniej inne spółki prywatne, w tym szykująca się do wejścia na giełdę WB Electronics.