Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chińska katapulta elektromagnetyczna

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 26 stycznia 2014

ChRL prowadzi testy doświadczalnej katapulty elektromagnetycznej, planowanej do zainstalowania na lotniskowcach nowej generacji. Mają zostać zbudowane dwa takie okręty.

ChRL prowadzi testy doświadczalnej katapulty elektromagnetycznej, która ma trafić na pokład nowego lotniskowca. Według nieoficjalnych danych, jej budowę rozpoczęto w 2002, a zakończono w 2008. Na podstawie zdjęć satelitarnych można oszacować, że konstrukcja ma 120-150 metrów długości. Sama prowadnica katapulty z silnikiem liniowym ma ok. 100 m.

Głównym konstruktorem katapulty elektromagnetycznej jest Ma Weiming. Wcześniej zaprojektował on nowy system napędu do okrętów podwodnych. Obecnie jest profesorem wojskowego Uniwersytetu Inżynierii Morskiej.

Według analiz konstruktorów, start samolotu pokładowego wymaga 120 MJ. Chińska katapulta doświadczalna może zgromadzić do 140 MJ przy mocy 3,1 MW. Ładowanie systemu wymaga mocy 4 MW. Szacuje się, że do sprawnego funkcjonowania katapulty nowego lotniskowca wymagają źródła energii o mocy ponad 60 MW. Taką moc mogą zapewnić tylko siłownie atomowe.

Pod koniec lutego 2013 władze ChRL oficjalnie zdecydowały o budowie okrętów napędzanych energią atomową. W pierwszej kolejności miałyby być to lotniskowce. Projektowanie reaktora atomowego, który miałby go napędzać, odbywa się pod kryptonimem 863.

Pierwszy chiński lotniskowiec z napędem atomowym ma powstać po 2020. Jego wyporność jest szacowana na tys. ton. W sumie mają powstać dwa takie okręty.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.