Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

16 pohiszpańskich FV-101 Scorpion przejęli chilijscy marines

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 12 czerwca 2008

Za symboliczną kwotę 1 Euro rząd hiszpański przekazał Chile 16 wysłużonych lekkich gąsienicowych wozów opancerzonych Alvis Scorpion FV-101 produkcji brytyjskiej.

Scorpion chilijskiej piechoty morskiej - Infanteria de Marina w wersji wsparcia z działem kal. 76 mm / Zdjęcia: Santiago Rivas

Pojazdy będą użytkowane w jednostce wsparcia chilijskiej piechoty morskiej, która do tej pory miała do dyspozycji 29 wozów tego typu.

FV-101 Scorpion był przede wszystkim 8-tonowym gąsienicowym lekkim pojazdem wsparcia, osłoniętym aluminiowym pancerzem odpornym na pociski do 12,7 mm, a uzbrojonym w lekką armatę 76 mm L3A1, wyrzucającą pociski burzące, dymne i odłamkowe. W służbie brytyjskiej skarżono się na zadymienie niezwykle ciasnego przedziału załogowego po kilku strzałach z armaty. W wieży są miejsca dla dwóch żołnierzy, w kadłubie dla jednego - kierowcy.

Pojazdy, uznane w brytyjskich siłach zbrojnych za całkowicie przestarzałe, nabyła w 1982 między innymi hiszpańska piechota morska na fali gorączki po wojnie falklandzkiej (były jedynymi wozami pancernymi wykorzystanymi z powodzeniem podczas kampanii na Malwinach/Falklandach). W służbie Królestwa Hiszpanii Scorpiony przeszły gruntowną modernizację w latach 1990. Otrzymały nowe 6-cylindrowe dwustukonne diesle Perkinsa - T6/3544 i nowocześniejszą wektronikę (dalmierz laserowy, przyrządy do walki w nocy). Ponieważ projekt ich wszechstronnego odmłodzenia do standardu Scorpion 2000 nie został zaaprobowany w Madrycie, od 2004 znalazły się w rezerwie sprzętu pancernego sił zbrojnych Hiszpanii.

Z 16 ex-hiszpańskich wozów przejętych przez Chile 13 jest w wariancie transportera piechoty, jeden w odmianie dowodzenia, zaś 3 pozostałe służyć mają jako zbiornice części zamiennych (po kanibalizacji).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.