Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bez danych z ACARS?

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 11 marca 2014

Badający katastrofę malezyjskiego Boeinga 777 nie ujawniają zapisów systemu zdalnie raportującego stan samolotu. Może to świadczyć o braku zapisu lub próbie ukrycia świadomego działania pilota.

Czy pasażerów i załogę Boeinga 777 zabił jeden z pilotów? Takie przypadki już się zdarzały, m.in. w 1997 i 1999 (pilot Egypt Air, lot 990, gdy zginęło 217 osób). Od 1976 było ich co najmniej osiem  / Zdjęcie: Boeing

Aircraft Communications and Reporting System (ACARS) przekazuje dane o stanie systemów pokładowych samolotu pasażerskiego w czasie lotu. Gdy jest w zasięgu radiostacji naziemnych, transmisja odbywa się z ich wykorzystaniem, w innych przypadkach ACARS korzysta z łączy satelitarnych. W zwykłej sytuacji można określić interwał przekazywania danych (zwykle dość ograniczonych, głównie dotyczących pracy silników) – typowo od minuty do pół godziny. W sytuacjach awaryjnych ACARS powinien wysłać automatycznie dane o pojawiających się uszkodzeniach.

W wypadku lotu MH370 Boeinga 777-200ER należącego do Malaysia Airlines, lecącego z Kuala Lumpur do Pekinu, który zaginął niedaleko wybrzeży Wietnamu, ACARS prawdopodobnie nie przesłał żadnych danych po zniknięciu sygnału transpondera samolotu z ekranu radaru kontroli lotu. Może to świadczyć to o tym, że system był wyłączony. Według specjalistów cytowanych przez flightglobal.com, ACARS może zostać wyłączony przez załogę. Jeśli w trakcie feralnego lotu tak się stało, mogłoby to świadczyć o świadomym działaniu przynajmniej jednego z pilotów.

Dane z ACARS były kluczowe w pierwotnej ocenie przyczyn katastrofy nad Atlantykiem należącego do Air France Airbusa A330 – lot AF447 z 1 czerwca 2009. System przekazał wówczas wiele danych o awariach kolejnych urządzeń rozpadającego się w powietrzu samolotu. Już 3 dni po katastrofie śledczy ujawnili zapisy ACARS. Później wstępne analizy zostały potwierdzone po wydobyciu z dna Atlantyku rejestratora parametrów lotu (Zapisy rejestratorów A330-203, 2011-05-27).

Analitycy rozważają co najmniej cztery możliwości przyczyn rozbicia feralnego Boeinga 777. Pierwsza to awaria któregoś z kluczowych systemów pokładowych, druga – błąd pilota, trzecia – zamach bombowy, a czwarta – porwanie. Analiza tych możliwości prowadzi do wniosku, że najbardziej prawdopodobna jest piąta – świadome działanie załogi lub jednego z pilotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.