Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Konferencja Nauczyciel / Instruktor zawodów trudnych i niebezpiecznych

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 marca 2014

W Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie w dniach 11-12 marca odbyła się konferencja naukowa Nauczyciel / instruktor przygotowujący do zawodów trudnych i niebezpiecznych. To pierwsza w Polsce impreza poświęcona tej tematyce. Z racji lokalizacji wiele miejsca poświęcono szkoleniu pilotów wojskowych i cywilnych, a także żołnierzy.

Bardzo ciekawy referat przedstawił dr Zdzisław Kobos, który zwrócił uwagę na interdyscyplinarność w ocenie predyspozycji do szkolenia lotniczego. Podkreślił również znaczenie badań psychologicznych nie tylko na etapie badań wstępnych kandydatów, ale również badań okresowych, których w lotnictwie się nie prowadzi.

Gen. bryg. rez. pil. inż. Ryszard Hać w swojej prezentacji przedstawił jak istotne znaczenie w dzisiejszym szkoleniu lotniczym odgrywają symulatory. W czasie prezentacji dzielił się również doświadczeniami z lotów zapoznawczych samolotem Aermacchi M-346 Master.

Duże zainteresowanie uczestników konferencji budziła prezentacja ppłk. pil. mgr inż. Konrada Madeja, który zaprezentował zmiany, jakie zaszły w systemie szkolenia polskich pilotów po wprowadzeniu do służby samolotów F-16. Przedstawił również plany zmian w systemie szkolenia związane z wprowadzenie do służby nowego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 i zestawienia go z symulatorami oraz najnowszą wersją samolotu PLZ-130 Orlik TC-II. Natomiast płk pil. rez. dr inż. Adam Bondaruk omówił metodyczne uwarunkowania konstruowania programów szkolenia symulatorowego.

Gen. bryg. rez. pil. inż. Ryszard Hać omówił znaczenie symulatorów w dzisiejszym szkoleniu lotniczym / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Przedstawiciel jednostki GROM (JWG) zaprezentował założenia procesu szkolenia operatorów tej formacji i wyzwania stojące przed instruktorami podczas selekcji i szkolenia kandydatów do służby w JWG.

Kpt. mgr inż. Michał Bech z Centrum Przygotowania do Misji Zagranicznych przedstawił zarys szkoleń, jakie przechodzą polscy żołnierze przed wysłaniem na misje zagraniczne i opisał typowe zagrożenia, z którymi mogą się tam zetknąć. Wspomniał również o szkoleniach, jakie przechodzą żołnierze narażeni na izolację na terytorium przeciwnika – w tym pilotów wojskowych statków powietrznych.

Temat szkoleń przed misjami zagranicznymi rozwinął ppłk rez. Remigiusz Pielacha, który kilkukrotnie uczestniczył w misjach obserwatorów ONZ. Opisał szkolenia organizowane dla obserwatorów ONZ i wyzwania podczas wykonywanych przez nich misji.

W czasie konferencji zaprezentowano również zagadnienia związane ze szkoleniem pilotów Sił Powietrznych, którzy latają F-16. Płk dypl. pil. inż. Ireneusz Nowak przybliżył specyfikę szkolenia pilotów bojowych na przykładzie samolotu F-16. Z kolei por. pil. inż. Łukasz Wysocki opisał wybrane aspekty szkolenia instruktorskiego pilotów F-16 w Siłach Powietrznych.

Płk dypl. pil. inż. Ireneusz Nowak przybliżył specyfikę szkolenia pilotów bojowych Sił Powietrznych na przykładzie samolotu F-16 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Płk. nawig. dr Andrzej Marciniuk, przedstawiciel gospodarzy konferencji – Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych – na zakończenie konferencji zaprezentował referat poświęcony szkoleniu pilotów w Polsce w okresie od 1918 do 1939. Zwrócił uwagę, jak wiele elementów procesu selekcji i szkolenia pilotów udało się wypracować pod koniec okresu międzywojennego i jak owe nowoczesne metody przyczyniły się do wysokiego poziomu wyszkolenia polskich pilotów walczących na frontach II wojny światowej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.