Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja T-Xc

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 02 kwietnia 2014

Brazylijski NOVAER zaprezentował prototyp nowego samolotu szkolnego, T-Xc.

Prototypowy samolot szkolny T-Xc. W zamyśle konstruktorów ma on zastąpić w służbie Neiva T-25 Universal, używane przez brazylijskie wojska lotnicze / Zdjęcie: NOVAER

Prezentacja pierwszego prototypu nowego brazylijskiego samolotu, oznaczonego jako T-Xc, miała miejsce w poniedziałek w zakładach NOVAER w São José dos Campos. Konstrukcja o strukturze kompozytowej przeznaczona jest na rynek wojskowy i cywilny. Z tego powodu opracowywane są dwie różne wersje.

Co ciekawe, w obydwu przypadkach użyty zostanie ten sam zespół napędowy – silnik tłokowy Lycoming AEIO-580-BIA, o mocy 232 kW (315 KM), poruszający trójłopatowe śmigło. Rozpiętość samolotu to 9,14 m, długość kadłuba – 7,97 m, a wysokość – 2,76 m. Zabudowana zostanie także identyczna awionika glass cockpit, z 2 lub 3 kolorowymi wskaźnikami wielofunkcyjnymi.

Wersja dwumiejscowa, oznaczona jako T-Xc, ma być przystosowana do wykonywania akrobacji. Odbiorcą samolotu do szkolenia selekcyjnego i podstawowego mają być wojska lotnicze, przede wszystkim Brazylii, poszukujące następców wysłużonych Neiva T-25 Universal. Maksymalna masa do startu T-Xc wynosi 1140 kg. Ładunek użyteczny to 350 kg i 60 kg bagażu. Całkowita pojemność zbiorników paliwa wynosi 260 l.

T-Xc ma być zdolny do wykonywania lotów z prędkością 385 km/h. Maksymalna wysokość lotu to 6584 m, a prędkość wznoszenia – 11,5 m/s. Obliczeniowa długość rozbiegu wynosi 180 m, a dobiegu – 190 m.

Natomiast czteromiejscowy U-Xc będzie samolotem turystycznym, przeznaczonym dla użytkowników indywidualnych, szkół lotniczych oraz przedsiębiorstw air taxi i transportowych. Jego maksymalna masa startowa wynosić ma 1555 kg, w tym 668 kg ładunku użytecznego i 60 kg bagażu. Pojemność zbiorników paliwa to 380 l.

Wersja U-Xc rozwijać ma prędkość przelotową 380 km/h i latać na maksymalnej wysokości 4879 m. Obliczeniowa prędkość wznoszenia to 6,9 m/s. Rozbieg U-Xc wynosić ma 380 m, a dobieg – 255 m.

Dotychczas NOVAER zainwestował w projekt 25 mln BRL (33,5 mln zł). Całkowite nakłady mają sięgnąć 80 mln BRL (107,2 mln zł). W kwocie tej mieścić ma się także sfinansowanie budowy nowej wytwórni w Lages, która rozpocznie działalność w połowie 2015. Docelowo jej mury ma opuszczać 120 samolotów rocznie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.