Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Produkcja LH-10 w Maroku

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2014

W przyszłym roku Marokańczycy rozpoczną licencyjną produkcję samolotów LH-10 Ellipse.

Dotychczas Francuzi znaleźli w Afryce i na Bliskim Wschodzie 2 chętnych na LH-10. Benin kupił 2 samoloty, wyposażonych w kamery TV i układy łączności satelitarnej do patrolowania granic morskich kraju. Innym nabywcą jest Jet Energy z Dubaju, które w ub.r. zamówiło 10 LH-10, za sumę 13 mln USD (nieco ponad 39 mln zł), w celu użycia ich do nadzorowania platform wiertniczych i rurociągów oraz ruchu statków / Zdjęcie: LH Aviation

Francuskie przedsiębiorstwo LH Aviation, producent lekkiego samolotu obserwacyjnego LH-10 Ellipse, zawarło umowę dotyczącą licencyjnej produkcji tego typu w Maroku. Na mocy porozumienia utworzone zostało LH Avation Maroc, którego 49% udziałów należy do miejscowego przedsiębiorcy Karima Bennani-Karima. Według strony francuskiej zainwestował on w przedsięwzięcie 5,5 mln USD (16,6 mln zł).

Wytwórnia ma rozpocząć działalność na początku 2015. Docelowo ma ją opuszczać 80 samolotów rocznie.

Dwumiejscowy Ellipse może lądować w terenie niemal przygodnym, z pasa o długości 450 m. Do startu wystarczy zaledwie 250 m. Przy prędkości 360 km/h silnik samolotu – 100-KM Rotax 912ULS – zużywa 18 l paliwa na godzinę przy 325 km/h. Zasięg samolotu wynosi prawie 1500 km, przy prędkości 150 km/h. Zużycie paliwa w tym przypadku to zaledwie 7 l/h. Hałas w kabinie jest niewielki, ponieważ zespół napędowy umieszczony jest z tyłu kadłuba.

Długość samolotu to 5,11 m, rozpiętość – 8 m, a wysokość – 2,14 m. Powierzchnia nośna Ellipse to zaledwie 4,5 m2. Współczynnik przeciążeń konstrukcji n+=4,4/-2,2. LH-10 rozwija maksymalną prędkość przelotową 370 km/h. Pojemność zbiorników paliwa to 70 l benzyny lotniczej 100LL lub bezołowiowej samochodowej SP98.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.