Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy Su-35BM

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 lipca 2008

Suchoj zaprezentował w środę przedstawicielom władz i akredytowanym dyplomatom najnowszą wersję swojego wielozadaniowego myśliwca, Su-35BM na podmoskiewskim lotnisku Żukowski. Samolot ma być finalnym modelem rodziny Su-27, przejściowym między samolotami generacji 4+ i 5.

Premiera nowego Su-35 odbyła się na MAKS 2007. Oblot miał miejsce 19 lutego 2008. W zakładach w Komsomolsku nad Amurem montowane są kolejne dwa prototypy, które zostaną włączone w program testów w locie jeszcze w tym roku / Zdjęcie: Suchoj KnAAPO

Obecnie wojska lotnicze Rosji posiadają kilkanaście samolotów przewagi powietrznej Su-35. Jedynie 5 z nich jest wykorzystywanych operacyjnie przez 237 pułk lotniczy, stacjonujący w bazie Kubinka. Wywodzą się one z eksportowego wariantu Su-27M. Nie są jednak młode, pamiętają początek poprzedniej dekady.

Tymczasem przedstawiony na ubiegłorocznych targach lotniczych MAKS, a obecnie intensywnie testowany Su-35BM (Bolszaja Modiernizacija), to konstrukcja odmienna. Czerpie rozwiązania ze wszystkich modeli Suchoja, w tym również starych Su-35 czy Su-30MK, wchłaniając jednak i zupełnie nowe rozwiązania, przygotowywane dla samolotu 5. generacji.

Dodać jednak należy, że nowy model występuje w informacjach Suchoja jako Su-35, co jest zabiegiem czysto marketingowym. Będzie obecnie rywalizował w przetargu na nowe myśliwce dla Brazylii. Tymczasem w poprzednim, skasowanym kilka lat temu przetargu, także startował Su-35 (Su-27M)...

Nowy Suchoj ma pełnić rolę samolotu przejściowego między maszynami generacji 4+ (modele rodziny Su-30 i Su-27, modernizowane do wariantu Su-27SM) a myśliwcem PAK FA, którego pierwsze egz. powinny pojawić się w wojskach lotniczych Rosji nie wcześniej niż w 2015-2017. Dlatego Suchoj określa swój nowy model mianem samolotu 4++, porównywalnym do najnowszych wariantów amerykańskich F-15, F-16 czy F/A-18, które powstają równolegle do F-22. Rosjanie uważają nawet, że ich nowa konstrukcja będzie najbardziej zaawansowana technicznie, zaraz po należącym do 5. generacji Raptorze. Jednak w związku tym, że F-22 nie jest przeznaczony na eksport, to właśnie nowy Su-35 ma być najbardziej interesującym samolotem na światowym rynku. To z kolei ma pozwolić Suchojowi na wypełnienie jednego z celów, jakim jest zachowanie do 2025 10-12% rynku samolotów myśliwskich (zobacz: 10% rynku myśliwców dla Suchoja).

Najnowszy Suchoj ma zmieniony płatowiec. Zrezygnowano z przednich płatów sterowych. Zmniejszono powierzchnię stateczników. M.in. dzięki temu samolot charakteryzuje się mniejszym echem odbicia radarowego niż bazowe Su-27. Dzięki szerszemu wykorzystaniu kompozytów zredukowano masę płatowca o ok. 20%. Nowy Su-35 został wyposażony w silniki AL-41F1A, z wektorowanym ciągiem. To najnowsza i najsilniejsza wersja jednostek AL-31, przeznaczona docelowo dla PAK FA.

Największe zmiany dotyczą wyposażenia elektronicznego. Samolot otrzymał nową, lżejszą stację radiolokacyjną N035 Irbis-E, z pasywnym skanowaniem fazowym, który zapewnia możliwość jednoczesnego śledzenia do 30 celów. Na tylnim żądle dodano pomocniczy radar, zapewniający lepszą obserwację tylniej półsfery, choć na razie nie ujawniono, jakiego typu (rozwiązanie to zastosowano już m.in. na starym Su-35 czy Su-34). Optroniczny system OLS-35 może śledzić do 4 celów emitujących podczerwień. Samolot wyposażono w nowy system samoobrony L175M Khibiny-M.

Większość potrzebnych danych jest przekazywana pilotowi za pośrednictwem dwóch ciekłokrystalicznych wyświetlaczy i wyświetlacza nahełmowego. System nawigacji przystosowany jest do wykorzystania sygnałów satelitarnego systemu GLONASS. Przekazywanie danych odbywa się w standardzie Link 16. Zupełnie nowe są komputery pokładowe.

Architektura awioniki jest otwarta. Rosjanie przyznają, że obecnie zabudowane systemy nie muszą być wykorzystane w ewentualnej produkcji seryjnej - istnieje możliwość istotnych zmian, w tym, np. wymiany głównej stacji radiolokacyjnej.

Su-35 ma również wykorzystywać najnowsze systemy uzbrojenia, w tym pociski rakietowe powietrze-powietrze Nowator KS-172S-1 o zasięgu szacowanym na 300-400 km czy niesprecyzowane jeszcze pociski samosterujące. Podobnie, jak w przypadku pokładowej elektroniki, docelowy zestaw uzbrojenia nie został jeszcze dokładnie określony.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.