Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Orliki i Spitfire

Lotnictwo wojskowe, 27 czerwca 2014

Piloci Zespołu Akrobacyjnego Orlik wykonali dziś wspólny lot z myśliwcem z czasów II wojny światowej Spitfire Mk XVIe. Samolot miał oznaczenia ZF-U z 308. dywizjonu myśliwskiego z 1945.

Supermarine Spitfire Mk XVIe nosi oznakowanie ZF-U z 308. dywizjonu myśliwskiego Krakowskiego, na którym latał porucznik Jerzy Główczewski. Ten urodzony w 1922 pilot, mieszkający obecnie w Nowym Jorku, odwiedza właśnie Polskę. Podczas II wojny zniszczył on w bitwie nad Gandawą jednego Fw-190, latając myśliwcem Supermarine Spitfire Mk IX

Za zgodą Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni pil. Lecha Majewskiego, piloci Zespołu Akrobacyjnego Orlik z 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego wykonali dzisiaj wspólny lot z autentycznym myśliwcem z czasów II wojny światowej. Trasa obejmowała Dęblin, gdzie samolot Spitfire stacjonował od 23 czerwca, Radom oraz okolice Kazimierza Dolnego. Formację prowadził kpt. pil. Dariusz Stachurski, lider Orlików.

Trasa historycznego lotu obejmowała Dęblin, Radom oraz okolice Kazimierza Dolnego / Zdjęcia: Adam Ginalski, DGRSZ

Supermarine Spitfire Mk XVIe (TE184) pilotował Jacek Mainka (Spitfire nad Renem, 2014-01-24). To pierwszy urodzony po wojnie Polak, który wyszkolił się do samodzielnych lotów na tym myśliwcu. Korzysta on z dwóch samolotów tego typu: obecnym w Polsce Mk XVIe (TE184) i dwumiejscowym Mk IXT (PV202).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.