Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Technologie przyszłości dla lotnictwa

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 07 lipca 2014

Naukowcy i inżynierowie z BAE Systems ujawnili niektóre z technologii, które w niedalekiej przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w wojskowych i cywilnych statkach powietrznych.

Uniwersalny bezzałogowy statek latający Transformer

Wśród zaprezentowanych technologii są: drukarki addytywne (trójwymiarowe), mogące wytwarzać małe bezzałogowe statki latające podczas wykonywania misji; elementy samolotów, zdolne do samodzielnej naprawy  w ciągu kilku minut; bojowy bezzałogowiec dalekiego zasięgu, dzielący się na kilka mniejszych bsl po dotarciu do celu oraz pokładowy laser, który może zwalczać pociski.

Transformer to uniwersalny samolot bezzałogowy, który złożony jest z kilku małych bsl, w celu zmniejszenia zużycia paliwa podczas przelotu i zwiększenia zasięgu, dzięki mniejszemu oporowi aerodynamicznemu. Po dotarciu do celu samolot rozdziela się na kilka mniejszych, zdolnych, zależnie od potrzeb i sytuacji, do wykonywania zadania bojowych albo obserwacyjnych lub dostarczenia ładunku.

Małe bsl tworzone będą przez najnowocześniejsze pokładowe drukarki addytywne (3D, Tornado z częściami z drukarki 3D, 2014-01-05), odbierające dane przesłane z naziemnej stacji kierowania. Człowiek kierujący misją zadecyduje w czasie rzeczywistym, jaki element należy wyprodukować. W ten sposób będzie można wytwarzać zarówno samoloty o dużej rozpiętości skrzydeł, służące do długotrwałych zadań obserwacyjnych, albo wiropłaty ratownicze do ewakuacji cywilów lub żołnierzy znajdujących się w niebezpiecznych sytuacjach. Po zakończeniu misji bsl będą mogły się samodzielnie zutylizować albo lądować bezpiecznie w konfiguracji umożliwiającej ich ponowne użycie. Zastosowanie druku addytywnego w trakcie misji pozwoli to na tworzenie niezwykle elastycznych w działaniu zespołów, wyposażonych w bsl zdolne do wykonania każdego zadania.

Bezzałogowiec uzbrojony w laser pokładowy

Na współczesnym polu bitwy używane są lasery, umożliwiające ochronę jednostek wojskowych przed pociskami kierowanymi lub moździerzowymi. W przyszłości można będzie zabudować je na pokładzie statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego, co pozwoli na zwalczanie celów powietrznych z niespotykaną precyzją.

Survivor, czyli bsl zdolny do samodzielnego naprawiania się podczas lotu / Rysunki: BAE Systems

Technologia Survivor umożliwi bezzałogowcom szybkie samodzielne naprawy uszkodzeń doznanych podczas lotu. Polega ona na skonstruowaniu samolotu z zastosowaniu węglowych nanoprzewodów, we wnętrzu których znajdować się będzie klej (spoiwo), uwalniany w przypadku uszkodzenia, co zapewni szybkie naprawienie dowolnego uszkodzenia podczas lotu. Dzięki zastosowaniu wspomnianych materiałów możliwe będzie stworzenie bsl o małej masie i dużej przeżywalności, zdolnego do wykonywania misji o szczególnym znaczeniu w najbardziej niebezpiecznych warunkach.

Jak mówi futurolog Nick Colosimo, kierownik projektu w zespole badawczo-rozwojowym BAE Systems: Oczywiście nie wiemy dokładnie, jakiego rodzaju technologie będą stosowane w lotnictwie w 2040, ale to wspaniałe móc pokazać ludziom niektóre pomysły, jakie można by wdrożyć w oparciu o przewidywania co do współczesnych technologii. Prace badawczo-rozwojowe zawsze odgrywały kluczową rolę w działaniach BAE Systems związanych z obronnością, lotnictwem i bezpieczeństwem. W 2013 przedsiębiorstwo zainwestowało w nie 117 mln GBP (611,7 mln zł) ze środków własnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.