Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Farnborough 2014: Zapomniana Optica?

Lotnictwo cywilne, 16 lipca 2014

Niewątpliwie jednym z najciekawszych statków powietrznych wystawianych w Farnborough jest lekki samolot obserwacyjny Edgley EA-7 Optica.

Jeden z samolotów EA-7 Optica, przywrócony do stanu zdatności do lotu przez Johna Edgley'a / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Projektowanie EA-7 rozpoczęto w połowie lat 1970. Głównym konstruktorem samolotu był John Edgley, zarazem właściciel niewielkiego przedsiębiorstwa, zajmującego się tym przedsięwzięciem. Optica została zaprojektowana jako samolot z otunelowanym śmigłem pchającym i bogato oszkloną kabiną. Rozwiązanie takie miało zapewnić trzyosobowej załodze jak najlepszą widoczność.

Prototyp EA-7 wzbił się w powietrze 14 grudnia 1979. Eksploatację samolotu rozpoczęto 6 lat później. Wkrótce po katastrofie Optiki należącej do policji, w 1985 Edgley zrezygnował z funkcji prezesa i sprzedał udziały Brooklands Aerospace. Niestety, w następnym roku, w wyniku podpalenia, zniszczeniu uległo 10 samolotów, które znajdowały się w wytwórni.

Po ogłoszeniu bankructwa przez Brooklands, w 1990 zakończono produkcję Optiki. Ogółem zbudowano 22 samoloty. Ostatecznie, po wielu perturbacjach, w 2007 prawa do EA-7 powróciły znowu do Edgleya, wraz z dwoma samolotami seryjnymi, przyrządami montażowymi i narzędziami specjalnymi.

Obecnie konstruktor poszukuje chętnego do kupna praw do projektu i wznowienia produkcji samolotów. Jego zdaniem EA-7 doskonale nadaje się do patrolowania granic, czy dozoru rurociągów.

Optica ma zasięg 1060 km, prędkość przelotową 130 km/h i może utrzymywać się w powietrzu przez 8 h. Niestety, poważnym mankamentem są przestarzałe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne, które należałoby zastąpić nowoczesną awioniką glass cockpit.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.