Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwusilnikowiec z Czech

Lotnictwo cywilne, 17 lipca 2008

Czechy stały się istotnym producentem samolotów lekkich i ultralekkich. Miejscowy Evektor, bazując na sukcesie maszyn turystycznych, buduje jednak prototyp dwusilnikowego, turbośmigłowego samolotu, który ma odebrać klientów np. amerykańskiej Cessnie Caravan.

EV-55 Outback jest z założenia konstrukcją przeznaczona na rynek niszowy - aeroklubów czy małych przewoźników prywatnych. Jednak nowoczesny układ napędowy i awionika, połączony z przystępną ceną, ma pozwolić na konkurowanie z samolotami renomowanych producentów, w oparciu o dotychczasowych klientów Evektora

Evektor buduje co roku około stu dwuosobowych samolotów EuroStar SL, SportStar SL. Te niewielkie maszyny o maksymalnej masie startowej, odpowiednio 450 oraz 575 kg, są chętnie kupowane przez prywatnych pilotów, a także aerokluby. Od 1996 sprzedano ich ponad 600 egz. do 40 krajów.

Sukces ten pozwolił na budowę kolejnych samolotów. VUT 100 Cobra, to zdecydowanie większy i szybszy samolot sportowy dla 4 osób, o masie do 1430 kg. Pierwszy lot prototypu odbył się w listopadzie 2004. Jednak najbardziej zaawansowanym technicznie projektem jest EV-55 Outback, którego program został zainicjowany 4 lata temu.

Kadłub prototypu. W nosie samolotu widać otwarty luk przedniego bagażnika, w połowie kadłuba, pylon głównego podwozia, zaś na górze, miejsce połączenia ze skrzydłami. EN-55, podobnie jak pozostałe samoloty Evektora, ma tradycyjną konstrukcję metalową

Samolot ma stanowić konkurencję Cessny 208 Caravan i przejąć część rynku, który zwolni się po zakończeniu służby przez starsze modele lekkich samolotów pasażersko-transportowych z dwoma silnikami tłokowymi, takich jak Britten-Norman Islander, Cessna 402, 404, Piper Navajo czy Chieftain.

EV-55 Outback będzie miał maksymalną masę startową 4,6 t., przy ładowności 1824 kg. Jego długość to 14,3 m, a rozpiętość skrzydeł 16,1 m. Dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-21 o mocy 536 KM każdy, zapewnią prędkość maksymalną rzędu 400-410 km/h. Wnętrze samolotu może być zaaranżowane w wersji pasażerskiej, dla 9-14 osób, transportowej lub kombi.

Samolot w wersji cargo. Czesi liczą, że EN-55, dzięki możliwości operowania z nieutwardzonych, niedużych lądowisk (start wymagać będzie 550, a lądowanie 710 m), zostanie również zakupiony przez niewielkich, prywatnych przewoźników, zajmujących się zaopatrywaniem oddalonych osiedli czy obiektów przemysłowych / Rysunki i zdjęcie: Evektor

Podobnie jak przy innych konstrukcjach Evektora, w finansowanie projektu zaangażowało się ministerstwo handlu, jednak większość środków pochodzi ze źródeł prywatnych. Przedstawiciele producenta twierdzą, że oblot EV-55 nastąpi w pierwszej połowie 2009. Sprzedaż, po zakończeniu procesu cetryfikacji, powinna rozpocząć się w 2010 lub rok później. Evektor szacuje, że rocznie może sprzedawać 40-50 egz. tego modelu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.