Czechy stały się istotnym producentem samolotów lekkich i ultralekkich. Miejscowy Evektor, bazując na sukcesie maszyn turystycznych, buduje jednak prototyp dwusilnikowego, turbośmigłowego samolotu, który ma odebrać klientów np. amerykańskiej Cessnie Caravan.
Evektor buduje co roku około stu dwuosobowych samolotów EuroStar SL, SportStar SL. Te niewielkie maszyny o maksymalnej masie startowej, odpowiednio 450 oraz 575 kg, są chętnie kupowane przez prywatnych pilotów, a także aerokluby. Od 1996 sprzedano ich ponad 600 egz. do 40 krajów.
Sukces ten pozwolił na budowę kolejnych samolotów. VUT 100 Cobra, to zdecydowanie większy i szybszy samolot sportowy dla 4 osób, o masie do 1430 kg. Pierwszy lot prototypu odbył się w listopadzie 2004. Jednak najbardziej zaawansowanym technicznie projektem jest EV-55 Outback, którego program został zainicjowany 4 lata temu.
Samolot ma stanowić konkurencję Cessny 208 Caravan i przejąć część rynku, który zwolni się po zakończeniu służby przez starsze modele lekkich samolotów pasażersko-transportowych z dwoma silnikami tłokowymi, takich jak Britten-Norman Islander, Cessna 402, 404, Piper Navajo czy Chieftain.
EV-55 Outback będzie miał maksymalną masę startową 4,6 t., przy ładowności 1824 kg. Jego długość to 14,3 m, a rozpiętość skrzydeł 16,1 m. Dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-21 o mocy 536 KM każdy, zapewnią prędkość maksymalną rzędu 400-410 km/h. Wnętrze samolotu może być zaaranżowane w wersji pasażerskiej, dla 9-14 osób, transportowej lub kombi.
Podobnie jak przy innych konstrukcjach Evektora, w finansowanie projektu zaangażowało się ministerstwo handlu, jednak większość środków pochodzi ze źródeł prywatnych. Przedstawiciele producenta twierdzą, że oblot EV-55 nastąpi w pierwszej połowie 2009. Sprzedaż, po zakończeniu procesu cetryfikacji, powinna rozpocząć się w 2010 lub rok później. Evektor szacuje, że rocznie może sprzedawać 40-50 egz. tego modelu.