Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mniej AWACS-ów NATO

Lotnictwo wojskowe, 13 sierpnia 2014

Sojusz Północnoatlantycki zmniejsza liczebność floty samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania (AWACS).

Obecnie NATO dysponuje 17 samolotami E-3A AWACS. Wkrótce ich liczba zmniejszy się do 14 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Jak donosi tygodnik Jane’s już w maju br. prowadzono rozmowy w sprawie redukcji ilości samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania E-3A AWACS, posiadanych przez NATO, z 17 do 14. Dowodem, że decyzja taka została ostatecznie podjęta, jest kontrakt, wartości 250 mln USD (786 mln zł) zawarty z Boeingiem w ubiegłym tygodniu. Dotyczy on wyposażenia 14 samolotów (w tym jednego demonstratora) w nową awionikę, umożliwiającą wykonywanie lotów w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Najprawdopodobniej powodem redukcji floty są rosnące koszty obsługi samolotów, będących zmodyfikowanymi Boeingami 707-320B Advanced, a także ich zespołu napędowego, złożonego z 4 silników turbowentylatorowych TF-33 Pratt & Whitney 100A.

Modernizacja ma pozwolić na eksploatowanie NATO-wskich E-3A co najmniej do 2024, a może nawet do 2035. W końcu br. Dowództwo Sojuszu prawdopodobnie podejmie decyzję o ewentualnym pozyskaniu ich następców. Obecnie prowadzone są prace studialne mające na celu określenie liczby AWACS-ów, jaka będzie niezbędna do wykonywania przewidywanych dla nich zadań.

Jak już wspomniano, obecnie NATO eksploatuje 17 samolotów E-3A (jeden utracono w katastrofie) i 3 szkolno-transportowe Trainer Cargo Aircraft (TCA). Samoloty te wchodzą w skład trzech eskadr operacyjnych i jednej szkolno-transportowej, stacjonujących w bazie NATO w Geilenkirchen w Niemczech (Zakończenie modernizacji natowskich E-3, 2008-12-04). Oprócz tego europejskie AWACS-y korzystają także z wysuniętych baz operacyjnych w Aktion w Grecji, Konya w Turcji, Trapani we Włoszech oraz wysuniętego lotniska Oerland w Norwegii.

E-3A operują zwykle na wysokości ok. 30 tys. stóp (9150 m). Liczba celów śledzonych jednocześnie wynosi ponad 300. Obszar obserwacji wynosi wtedy ok. 312 tys. km2. Trzy E-3A są w stanie kontrolować sytuację powietrzną nad całą Europą Środkową. Radar APY-2 jest w stanie wykryć samoloty i śmigłowce lecące na bardzo małej wysokości (niewidoczne dla radiolokacyjnych stacji naziemnych) z dystansu około 400 km, natomiast inne cele powietrzne znajdujące się na dużej wysokości – z odległości 700 km. Jest on też przystosowany jest też do obserwacji poruszających się i stacjonarnych celów nawodnych okrętów i statków.

AWACS jest także lotniczym stanowiskiem dowodzenia, które dzięki systemowi JTIDS (Joint Tactical Information Distribution System – Połączony System Dystrybucji Informacji Taktycznej) w czasie rzeczywistym, bezprzewodowo przesyła dane o sytuacji taktycznej i celach do jednostek operacyjnych na morzu, lądzie i w powietrzu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.